Letiště ve Vodochodech začíná šlapat na paty Ruzyni

30. duben 2010

Vodochody – Pražskému mezinárodnímu letišti v Ruzyni by měla do tří let vzniknout konkurence v podobě nového vzdušného přístavu ve Vodochodech. Tam by se měly podle plánů, které představila společnost Penta, odbavovat charterové a nízkonákladové lety. Pro upřesnění, Penta je vlastníkem nynějšího letiště a do přestavby chce nalít tři miliardy korun.

  • Letiště ve Vodochodech začíná šlapat na paty Ruzyni
0:00
/
0:00

Asi do pěti let od svého otevření by měly Vodochody odbavit zhruba 3,5 milionu cestujících ročně, což je asi třetinové množství Ruzyně, která má kapacitu okolo 12 milionů. Za léto by se tak mohla ve Vodochodech otočit asi sedmdesátka letounů denně, v zimě pak polovina. Tím by se stal vodochodský vzdušný přístav druhým největším letištěm v republice.

Příjemně se poslouchá, že v republice budeme mít de facto další Ruzyni a že peníze na výstavbu půjdou, s největší pravděpodobností, ze soukromého sektoru. Věc má ale i druhou stranu mince, která je poněkud závažnější.

Současná letištní plocha je jen pár stovek metrů od obcí Postřižín, Zlončice, Bášť nebo Panenské Břežany. Logicky se tak rozšíření plochy a nárůst hluku z letadel místním nelíbí. Ti také zatím hatí jednání na ministerstvu životního prostředí svým záporným přístupem. Dokumenty, které má Penta ministerstvu předložit, musí totiž obsahovat i vyjádření obyvatel. Nemůžeme se obyvatelstvu divit, neboť startující dopravní letoun není žádná symfonie.

Místní samosprávy nelenily a sdružily se v iniciativě Stop letišti Vodochody a poukazují právě na hluk, emise, nárůst silniční dopravy a možnost leteckých havárií. Velké letecké havárie se republice sice vyhýbají, ovšem Vodochody mají poněkud mizernou polohu - jsou vzdáleny na dohled od chemiček. Odborníci tak upozorňují, že pokud by klasický dopravní letoun spadl do jedné z nich, z mapy by tak najednou zmizelo vše v okruhu dvaceti kilometrů.

Penta na druhou stranu přichází s možnými řešeními situace. Ovšem, jestli místní přesvědčí, o tom můžeme pochybovat.

Společnost tvrdí, že by s rozjezdem letiště měly přijít další, zejména nízkonákladové společnosti, pro něž je pražská Ruzyně příliš drahá. Podle tvrzení Penty by mohli snížit ceny i přepravci, kteří létají právě z Ruzyně. Do pěti let od zahájení provozu by letiště mělo přinést kolem 3000 nových pracovních míst, ať už přímo nebo v navazujících službách.

Místní obyvatelé však toto nechtějí slyšet. Tiskový mluvčí Penty tak přihazuje další argumenty a tvrdí, že hluková zátěž určitě nebude vyšší, než když za komunistů na stejném letišti zkoušelo Aero vojenská letadla a stíhačky. Letadla se prý mají maximálně vyhnout nízkým přeletům nad obydlenými oblastmi.

Obyvatelé obcí však kontrují dalšími argumenty o dopravě. Regionu bude, podle nich, s růstem a funkcí letiště, hrozit dopravní kolaps. I to investor odmítá s tím, že firma chce spolufinancovat nový sjezd z dálnice D8 a postavit nové obslužné cesty. Obcím ustoupila i v případě nočního provozu. Zruší jej. I přes to jsou jednání na mrtvém bodě.

Samosprávy vše pochopitelně dále brání uspořádáním referend, které ve všech případech daly stavbě červenou. Dohady tak nekončí a Pentě začíná docházet trpělivost. Říká, že referendum není závazné. Lidé, kteří se referenda neúčastnili, a bylo jich více než 40 %, prý mohou mít jiný názor. Penta se proto chce obrátit na renomovanou agenturu a uspořádat průzkum veřejného mínění.

Veškeré dohady vyvrcholily v protestní akci, které se zúčastnilo asi pět set lidí. Byla zveřejněna i studie, ve které se píše o hluku z letadel vysoce přesahující normy a o poškození zdraví občanů.

Upřímně řečeno, nelze se divit „zabejčilému“ přístupu obyvatel obcí, které mají letiště na dohled. A navíc vcelku blízko je i pražská Ruzyně. Místní si také jistě dovedou lehce spočítat, že na chartery a nízkonákladové aerolinky by v pohodě mohla stačit právě ona.
Můžeme také pochybovat o tom, zda se naplní sliby týkající se snížení nákladů pro přepravu cestujících. Vždyť ceny za letištní poplatky jsou zhruba ve všech zemích stejné a to nehledě na množství a koncentraci letišť kolem velkých aglomerací. Jak již bylo uvedeno, Penta nejspíše nevyslyší názor obyvatelstva a dotáhne svůj projekt do zdárného konce.

Přesto lze polemizovat o tom, zda se na trhu, pár kilometrů od Prahy, udrží a zda udrží onu slibovanou možnost zaměstnání třech tisícovek lidí.

Další komentáře si můžete poslechnout v pořadu Názory a argumenty v sekci Rádio na přání. Některé vybrané komentáře si můžete přečíst také v Týdeníku rozhlas.

autor: Josef Holek