Na dokončení hlavních dálničních tahů je potřeba půl bilionu korun
Na dokončení páteřní sítě dálnic a rychlostních silnic bude v Česku potřeba 500 miliard korun. Ministerstvo dopravy ve svém realistickém scénáři počítá s tím, že dopravní síť bude dokončena do roku 2025, tedy o pět let později než dosud resort uváděl. Plánovaná základní síť dálnic má čítat 2150 kilometrů, hotovo je zatím 1100 kilometrů.
Stát má k dispozici celkem jen 96 miliard korun, zatímco investovat je potřeba půl bilionu. Ministerstvo dopravy proto volá po změně systému financování. Pokud by k ní nedošlo, tak při současných investičních možnostech Ředitelství silnic a dálnic, by byly všechny plánované české dálnice hotovy někdy za 200 let.
Od příštího roku navíc začne klesat množství peněz, které na výstavbu silnic a dálnic jdou z evropských fondů. Do roku 2021 pak tyto dotace zcela zmizí a stavby bude znovu platit jen stát.
Jedním z možných řešení nedostatku peněz je vydání dluhopisů, které by stát splácel až po dokončení plánované dálniční sítě po roce 2025. Resort dopravy chce také zapojit do výstavby soukromé investory, kteří by komunikace financovali a stát by jim to poté splácel. Tato partnerství veřejného a soukromého sektoru fungují třeba v Polsku nebo na Slovensku.
Ministr dopravy Gustav Slamečka zatím u nás počítá se čtyřmi stavbami, které by takto mohly být financovány:
„Dnes máme tento projekt připravený na dálnici D3, odsouhlasit to ale musí nejdříve vláda. Tímto způsobem navrhujeme i stavbu rozšíření dálnice D1 a stavbu dalšího úseku dálnice R35 z Mohelnice do Hradce Králové. Bavíme se o výhledu několika let.“
Ministerstvo dopravy dnes také představilo úseky, které by měly dostat ve výstavbě prioritu. Je to právě dokončení dálnice D3 z Veselí nad Lužnicí do Českých Budějovic, dostavba severozápadní a východní části obchvatu Prahy, dokončení komunikace R35 z Hradce Králové do Mohelnice a také zmiňovaná oprava D1.