To nejsou mlhovky, ale světla pro denní svícení
Rád bych upozornil na jednu věc, napsal nám do redakce Vladimír Maruška, poslední dobou jezdí dost aut pouze se zapnutými předními mlhovkami, někdy dokonce s extra přidanými LED světýlky pod předním spoilerem. Možná to dělají z frajeřiny anebo si myslí, že šetří žárovky. Asi ale netuší, že se tak automaticky nerozsvítí zadní koncová světla, to je nebezpečné především při dešti, kdy není vidět auto před vámi, anebo při jízdě v tunelu. Dle mé jednoduché statistiky jsou v tom přeborníky řidiči oktávek. Prosím upozorněte na to řidiče ve svých dopravních informacích.
Rádi připomeneme, že řidič by neměl zapomínat za snížené viditelnosti, tedy i v tunelu, rozsvítit světla vpředu i vzadu, aby dobře viděl a byl vidět. Ovšem problém, o kterém píše náš posluchač, je někde jinde. Majitelé oktávií druhé generace, o kterých se pan Maruška zmiňuje, totiž nemusejí být nutně frajery, kteří touží oslňovat i ve dne mlhovkami. Naopak - jen využívají to, co si koupili.
„Zde je ukázán příklad, kdy si výrobce vozidla - Škoda Auto - nechal homologovat nové provedení sdružených svítilen, kdy součástí mlhového světla je zároveň denní svítilna. Od výrobce je tedy zapojena správně,“ vysvětluje Josef Pokorný z ministerstva dopravy záhadu mlhovek a světel pro denní svícení. Stále častěji se totiž u nových aut setkáváme s tím, že obě svítilny jsou umístěny ve stejném světlometu. Není to žádný problém, protože pokud je všechno zapojeno, jak má, obě světla nikdy nemohou svítit najednou.
„Při nastartování vozidla se automaticky rozsvítí nikoliv mlhová světla, ale denní svítilny, které svítí samostatně bez jakéhokoliv dalšího osvětlení vozu. Při zapnutí standardního osvětlení, tedy potkávacích, dálkových nebo mlhových světel, se denní svítilny automaticky vypínají a rozsvěcují se všechny ostatní stanovené svítilny - obrysová světla vpředu i vzadu a osvětlení registrační značky.“
Jinými slovy, auto, které vypadá, že má rozsvíceny pouze přední mlhovky a nic dalšího, ve skutečnosti používá světla na denní svícení. Ty slouží pouze k zvýraznění vozidla, a proto je jejich světelný tok jiný než u mlhovek, které naopak mají osvětlovat vozovku. I světla v autech se totiž podle Pavla Štěrby z TÜV-SÜD dají naprogramovat. „Představa z dřívější doby je taková, že k vypínači na přístrojové desce vede elektrický vodič, vypínačem se zapne proud, který se pomocí druhé části vodiče dostane do světlometů. Tímto způsobem to však v současné době už nefunguje. Pokud řidič otočí vypínačem světel, dává tím pouze signál palubní elektronice, že chce rozsvítit tlumená světla. Příkaz běží po počítačové sběrnici a na konci je výkonový modul, který sepne elektřinu a příslušné světlo rozsvítí.“
Problematika světel je i díky technickému vývoji docela složitá a to mluvíme pouze o schválených variantách. V Motožurnálu se postupně dostane na všechny a samozřejmě nevynecháme ani ty nelegální domácké úpravy.