Náklaďáky na plyn jsou tišší a čistší

16. červen 2010

Do roku 2020 by po světě mělo jezdit zhruba devět procent aut na stlačený zemní plyn, tedy CNG. To znamená, že by na silnice mělo do té doby vyjet na padesát miliónů aut s tímto typem pohonu. U nás jezdí v současné době přes dva tisíce těchto vozů, z toho 1,5 tisíce osobních a užitkových. Zbytek tvoří autobusy a nákladní vozidla. A právě v případě nákladních aut můžeme využít hned několika výhod zemního plynu.

V první řadě se jedná o provozní úspory. Pořizovací cena je samozřejmě oproti nákladnímu autu na naftu vyšší. Odvíjí se podle typu auta, ale zhruba jde o 20 až 30 tisíc eur na autě. Tato částka se však bez problémů vrátí. „Po dobu životnosti vozu, která je vypočítána zhruba na deset, je úspora jen na pohonných hmotách celé dva milióny korun,“ potvrzuje generální ředitel Pražských služeb Patrik Roman při přebírání aut na svoz odpadu pro Prahu. Právě v komunálních službách ve městech najdou tato auta uplatnění.

„Auto poháněné pouze na stlačený zemní plyn (CNG) právě monovalentním způsobem pohonu může využít potenciál vjezdu do měst i snížení hlukových emisí. Také řeší otázku emisních limitů jako jsou norma Euro 5 nebo EEV. Vozidla na CNG svým ekologickým zaměřením mnohonásobně přesahují normu EEV,“ vysvětluje Aleš Doležal, školitel ve společnosti Mercedes na speciální vozidla Econic.

Nespornou výhodou jsou právě nízké emise. Plnění zmiňované normy pak už nyní poskytuje dostatečnou rezervu i v případě norem budoucích. „Norma EEV je nelegislativní forma, která není ustanovena nikde v zákoně. Pohybuje se mezi Euro 5 a Euro 6. Vozidla Mercedes-Benz Econic mají dokonce čtyřnásobně menší limity pevných částicích obsažených ve výfukových plynech.“ S nadsázkou by se tedy dalo říct, že z výfuku vychází pouze vodní pára.

Vůz Pražských služeb na zemní plyn

Další výhodou je výrazně nižší hlučnost oproti typicky klapajícím dieselům. „Vozidla provozována na CNG mají zhruba o padesát procent nižší hlukové emise než srovnatelné vozy se vznětovým motorem,“ uzavírá Aleš Doležal.

Díky emisím a nízké hlučnosti tak auta na zemní plyn najdou uplatnění kromě center měst, kde mohou pracovat i v době nočního klidu, také například v dolech nebo uzavřených provozech. V současné době se pak nejedná pouze o komunální vozidla, ale nabízeny jsou i tahače o celkové hmotnosti až 36 tun. Dojezd je podle využití až 350 kilometrů, a tak jediné, co brání jejich většímu rozšíření, například i v mezinárodní dálkové dopravě, je hustota sítě čerpacích stanic.

V Evropě jich je v současnosti 3 362 a dalších 420 je ve výstavbě. V Rakousku lze nádrže doplnit asi u 200 stanic, v Itálii u 700 stanic a dalších 80 se staví a v Německu funguje 835 stanic a buduje se dalších 150. U nás jich bohužel stojí zatím jen 25, ale dalších sedm by se mělo v dohledné době otevřít.

autor: pgj
Spustit audio