Opilý cyklista trestán jako opilý řidič?
Měl by být opilý cyklista potrestán stejně jako opilý řidič? Tak zněla minulá anketní otázka na našem webu. Dvě třetiny hlasujících jsou přesvědčeny, že ano, pouze 30 procent si myslí, že je věcí samotného cyklisty, jestli jede střízlivý, anebo opilý. Jenže i ty dvě třetiny jsou rozděleny do dvou zhruba stejných skupin. Podle jedné by stačila pouze finanční pokuta, zatímco 37 procent hlasujících si myslí, že opilí cyklisté by, stejně jako řidič osobního auta, měli přijít i o řidičský průkaz.
„Na cyklistu se v současné legislativě nahlíží jako na řidiče vozidla, a ve smyslu přestupkového zákona se na něj tedy vztahují stejná ustanovení,“ přibližuje ředitel naší dopravní policie Leoš Tržil, ovšem jedním dechem dodává: „Jediný rozdíl mezi řidičem a cyklistou je v tom, že cyklistovi není udělován zákaz řízení.“
Takže je to jasné. Cyklista, který je přistižen, jak jede pod vlivem alkoholu, nemůže přijít o řidičský průkaz, i když jej vlastní. Může však dostat docela vysokou pokutu od deseti až po padesát tisíc korun. Záleží na tom, kolik toho vypil.
„Co se s ním dá udělat? Pohrozit mu prstem a říct mu, ať to nedělá? Nebo mu zakázat jezdit na kole? To je dost problematické.“
„Opilý člověk při jízdě na kole hazarduje se životem. Co jiného tedy můžete cyklistovi udělat, než že mu zabavíte kolo,“ vyjádřili se řidiči dotazovaní v naší anketě. To je bohužel častokrát ten nejvyšší trest.
Pohled do letošních statistik je v tomto směru hodně smutný. Zemřelo už 19 cyklistů, přičemž velkou roli tady hraje právě alkohol. „Zhruba každá čtvrtá nehoda zaviněná cyklistou byla pod vlivem alkoholu. Je to způsobeno nepoužíváním ochranných přileb, vhodně vybaveného jízdného kola a také jízdou v nočních hodinách bez osvětlení,“ potvrzuje Josef Tesařík z policejního prezídia.
Navíc je zarážející, že nejde ani tak o střety auta s cyklistou, ale o běžnou havárii cyklistů. „Cyklista například sjede mimo komunikaci, spadne do potoka a utone, nebo nešťastnou náhodou upadne na obrubník. Domnívám se, že používání ochranných prvků, hlavně helem, by nemělo být povinné pouze pro děti, ale pro všechny cyklisty v silničním provozu,“ říká Leoš Tržil.
I proto se dopravní policisté zaměřují především na tyto bezpečnostní prvky, i když při kontrolách pro ně hlavní zůstávají řidiči aut. „Cyklistům je věnována pozornost, nicméně je potřeba také říct, že bezpečnostní riziko je o něco nižší, proto spíš kontrolujeme například osvětlení jízdních kol. Provádíme také dechové zkoušky u cyklistů, nicméně s přihlédnutím k rizikům jejich chování na silnici,“ uzavírá Tržil.
Každopádně pokud autem objíždíte na silnici cyklistu, nezapomeňte při tom dát blinkr a udržujte alespoň metrový odstup. Nikdy nevíte, co může udělat.