Za sanitku zaplatíme desetitisíce
Léto je nejen časem dovolených, ale pro mnoho řidičů také dlouhých cest. Řada z nás absolvuje při cestě k moři stovky a stovky kilometrů, což klade na řidiče nemalé nároky. Měli by si dělat pravidelné přestávky, aby nebyli unavení a nedošlo ke zbytečné nehodě. Ta by se pak mohla velmi prodražit, zvlášť bez potřebného pojištění.
V internetové anketní otázce se prakticky třetina z vás přiznala, že se před cestou do zahraničí nijak nepřipojišťuje, každý dvacátý kombinuje více pojistek a drtivá většina, sedm lidí z deseti, spoléhá na cestovní pojištění.
V prvé řadě je potřeba vědět, na co jsme vlastně pojištěni. Každý z nás má základní zdravotní pojištění. „Evropský průkaz zdravotního pojištění, v České republice standardně používáme modrou kartičku zdravotní pojišťovny, vás opravňuje dostat ve státech Evropské unie základní zdravotní péči, kterou potřebujete. Z tohoto typu pojištění nikdy není kryta spoluúčast pacienta, kterou si musíte hradit, a také repatriace, tedy návrat pacienta do vlasti z důvodu zdravotních problémů,“ upozorňuje Jana Ježková ze společnosti Europe Assistance.
Samotný převoz domů nás může sanitkou přijít bez problémů na 50- 60 tisíc korun, o letadle nemluvě. Spoluúčast je pak standardně deset procent, ale minimálně bychom měli počítat s 20 - 30 EURy. Navíc nemáme nárok na ošetření všude.
„Zdravotní pojištění by se vztahovalo pouze na ošetření ve státních zdravotnických zařízeních, ne na soukromých klinikách,“ říká Pavel Ronovský ze serveru Top-Pojištění.cz.
Proto se vždy vyplatí připojistit se na případy úrazu nebo nemoci. Za takovou pojistku zaplatíme v řádech desetikorun na den za osobu. Toto pojištění navíc může obsahovat další pojistky, například zavazadel nebo pojištění odpovědnosti za škody, včetně našich dětí. Případná dopravní nehoda se sice může obejít v lepším případě bez zranění, ale pak jsou tady další škody, ať už na našem nebo cizím autě. Jsme-li viníky, škody budou poškozenému hrazeny z našeho povinného ručení, škody na vašem autě si zaplatíme sami, nemáme-li havarijní pojistku. Ta také zpravidla obsahuje další pojištění.
„Doplňková připojištění mohou krýt škody na sklech, zejména na čelním skle. Dále kryjí úrazové pojištění osob cestujících v daném vozidle včetně řidiče a také pojištění zavazadel - jak v případě krádeže, tak v případě poškození při dopravní nehodě. Některé pojišťovny nabízejí zvýšení rozsahu limitu asistenčních služeb a také lze připojistit takzvaná právní ochrana, tedy náklady spojené s problémem při dopravní nehodě,“ vyjmenovává Pavel Ronovský.
Také v rámci našeho povinného ručení máme zpravidla nárok na určitý rozsah asistenčních služeb, od odtahu vozidla až po náhradní ubytování. V každém případě je zásadní, zjistit si před cestou do zahraničí rozsah všech pojistek, které máme. Tedy prostudovat si podmínky smluv u povinného ručení, případné havarijní pojistky a dát pozor na ta nejdrobněji psaná ustanovení, která velmi často mohou znamenat, že při nesplnění byť jediné podmínky, zaplatíme vše z vlastní kapsy.