Motorkáři, buďte vidět!
V naší pravidelné týdenní anketě jsme se vás v uplynulém týdnu ptali, jak odlišit motorkáře v dnešním provozu. 64 procent z vás se přiklání k navrhovaným výstražným vestám, 7 procent navrhuje jiné osvětlení a 3 lidé z deseti by je neodlišovali nijak. Ovšem není to tak jednoduché. Rychlost a hlavně dynamika jízdy auta a motorky je totiž zcela odlišná.
Základní kámen úrazu je, že od poloviny roku 2006 musíme svítit všichni. Předtím se to týkalo jen motorkářů a tramvají, což je v provozu dostatečně odlišovalo. Proto se stále víc mluví o tom, že by motorkáře bylo opět potřeba odlišit.
„Reflexní barva, ať už zelenkavá nebo oranžová, by tomu určitě pomohla.“
„Líbí se mi, když mají oblečenou vestu.“
„Pokud možno barevně.“
„Reflexními vestami, ty jsou velmi dobře viditelné.“
To byly názory řidičů. Motorkáři s nimi ve své podstatě souhlasí, ale mají i další návrhy.
„Jsou různé reflexní pásky nebo výrazné přilby. Záleží také na volbě barvy motocyklu.“
„Například helma by mohla mít reflexní barvu.“
„Reflexní prvky na oblečení by určitě měly být povinné, v městském provozu stoprocentně. Svícení a předvídavost motorkáře je v běžném provozu součástí jízdy. Kdo nedává pozor, špatně dopadne.“
S tím souhlasí i šéf Policejního motoklubu Tomáš Galbavý: „Z našeho pohledu bylo výhodné, když bylo celodenní svícení povinné pouze pro motorkáře, protože jsme mezi auty vynikli. Motorkáři to však mohou řešit výrazným oblečením s reflexními prvky.“
Objevily se i návrhy zabudování světel do přileb nebo jiný typ či barva osvětlení pro jednostopá vozidla. „Na přilbě by to asi vhodné nebylo, protože ta má splňovat určité bezpečnostní limity. Proto si nedovedu představit, že by na přilbě nebo v ní bylo zabudované světlo. Možným řešením by mohlo být jinak barevné osvětlení motocyklů, ovšem záleží na tom, zda by to prošlo homologací a jestli by osvětlení bylo natolik výrazné, aby to opravdu pomohlo k rozlišení motorkářů.“
S použitím výstražných vest a reflexních materiálů souhlasí i psycholožka Pavla Rymešová, ale problém vidí jinde. „Obávám se, že je to spíš o stylu jízdy. Obě skupiny řidičů by se měly naučit vzájemně respektovat.“
Problém nehod motorkářů totiž není jen o jejich odlišení, ale to je jiná písnička. A tak, když se podíváme na nejčastější návrhy, výstražná vesta by musela být uzpůsobena tak, aby ji motorkář mohl mít na sobě i ve vyšších rychlostech, aby mu neztěžovala řízení. Navíc při slunečném počasí motorkáře i ve vestě někde v dáli na horizontu rovněž snadno přehlédneme.
Ideální by tedy bylo odlišné osvětlení, ale to zase naráží a bude narážet na technické předpisy. Budeme si tedy muset počkat, jak se s tím vypořádá komise, která v těchto dnech vzniká při ministerstvu dopravy.