Auto plné elektroniky nezachráníme
Víkendové povodně ničily vše, na co přišly. Voda zaplavila tisíce domů, roztrhala silnice a nezastavila se před ničím. Naopak, v ní se zastavily desítky, stovky aut. V současné době se všichni snaží obnovit v první řadě své domovy a zajistit si alespoň nějaké zázemí pro likvidaci škod. Auta přijdou na řadu až poté, jenže neměli bychom otálet. Čím déle necháme vodu působit, tím hůř lze škody napravit.
Rozhodující je, nakolik bylo auto zaplaveno. Do výše podlahy se nemusí dít ještě nic tragického. V podstatě jde jen o to správně ošetřit výfuk.
„Pokud jsou zatopeny prahy, výfuková soustava je v každém případě zaplavena. Zásadní problém je, že záplavová vody není čistá, ale obsahuje kaly, které se mohou usazovat na stěnách výfuku. Výfuku samotnému voda nevadí, ale katalyzátoru a filtru pevných částic ano. Tyto komponenty je třeba posléze rozebrat a vypláchnout čistou vodou, která bude po nastartování vyfouknuta ven,“ radí Jan Karnolt, školitel mechaniků automobilky Ford.
V případě, že je auto zaplaveno až po motor, výrazně vzrůstá riziko jeho následného mechanického zničení. „Problém je, že zátopová voda vždy obsahuje abrazivní částice, které pokud se dostanou mezi vzájemně se pohybující části, začnou jejich povrch odírat a součástky se potom velmi rychle opotřebují. To vede k následnému problému s převodovkou nebo motorem,“ upozorňuje Vladimír Černík ze společnosti DEKRA Automobil. Proto je důležité u zaplaveného auta vyměnit nejen olej v motoru a převodovce, ale i další náplně včetně brzdové kapaliny. Doporučit lze také výměnu veškerých filtrů.
Současná auta jsou plná elektroniky a elektroinstalace. Ta je sice proti běžnému namočení chráněna, ale zatopení auta je věc zcela jiná. „Voda se nedostane přímo do svazků elektrických kabelů, ale zatéká a prosakuje konektory, které jsou obecně uznávány jako vodotěsné. Ovšem to platí pouze ve chvíli, kdy jsou vodou ostřikovány, ne pokud v ní pár dní stojí. Jestliže voda má dostatek času, dostane se i do konektorů,“ pokračuje Jan Karnolt.
Proto je potřeba konektory hlavně pořádně vysušit a ošetřit. „Všechny konektory rozpojte, vystříkejte voduodpuzujícím prostředkem a nechte je řádně vyschnout. Před opětovnou kompletací použijte prostředek znovu,“ uzavírá Jan Karnolt.
Samostatnou kapitolou jsou moderní auta vybavená řadou řídících jednotek. Ta jsou proti zatopení prakticky bezbranná. Ostatně, už jste někdy utopili svůj mobil? Třeba v pračce? Pak máte alespoň malou představu o tom, co voda dokáže v takovém přístroji napáchat.
Obecně platí, že větší šanci na záchranu mají auta s minimální elektrovýbavou, tedy v případě benzínových vyrobená zhruba do roku 1990 a u naftových do roku 1995. Každopádně vysoušení auta bychom neměli odkládat, protože špinavá voda začne v interiéru velmi rychle zapáchat a auto už pak nikdy nikdo nevyčistí.