Brno plné designu
24. Bienále grafického designu, pořádané Moravskou galerií v Brně do konce října, je přehlídkou, kterou nejde minout. Je natolik pestrá a kvalitní, že si v ní najde své jak náročný divák, tak laik.
Zastavení první: Cosi tísnivého. Hostující kurátor Rick Poynor prošel dějiny výtvarného surrealismu od 20. let po současnost a dohledal výstupy této estetiky v knize, časopise, plakátu. Jedinečný mix fantazie, humoru a podivností tu dostává své konkrétní podoby v dílech domácích klasiků jako Jindřich Štyrský, Karel Teige nebo Jan Švankmajer, i současných zahraničních autorů, mezi nimiž vynikají Američané Edward Fella a Stefan Sagmeister.
Alternativního rázu je i zastavení druhé: Bigmag. Přehlídka tuzemských porevolučních časopisů z kulturního okraje, desítek dodnes živých, zapomenutých anebo nikdy neobjevených periodik na různá témata: Živel, Vokno, Raut, Neon, Intelektuál, Crew, Clinamen, A-kontra. Instalace je nápaditá, interaktivní: návštěvník se může natáhnout na gauč a podle libosti listovat hromadou žurnálů před sebou.
Zastavení třetí: Ďábel, smrt a Schwarzenegger. Třeskutý název koresponduje s poetikou vystavených děl, která nonšalantně snoubí akční a hororové prvky s naivním, neumělým výrazem. Jde o ukázku afrického pouličního filmového plakátu, který se rozmohl v souvislosti s nástupem improvizovaných videokin na přelomu 80. a 90. let. Procházka mezi všemi těmi kostlivci, čarodějnicemi, oživlými mrtvolami a dalšími monstry z hlubin ghanské a senegalské imaginace je nezapomenutelná.
Podobně jako celé brněnské bienále grafického designu.