Platební morálka firem se zhoršuje. Ukázal průzkum
Ekonomická krize se podepsala na platební morálce firem. S pozdní úhradou pohledávek se setkalo pětadevadesát procent společností. Ukázal to průzkum Asociace malých a středních podniků mezi pěti stovkami společností, jejichž koncovými zákazníky jsou jiné firmy. Veřejný sektor prý dodržuje termíny faktur lépe než soukromý.
Pozdní nebo částečná úhrada pohledávky a prodloužení doby splatnosti jsou nejčastější projevy zhoršené platební morálky firem. Téměř šedesát procent podniků má ale zkušenost i s tím, že od svého obchodního partnera nakonec nedostaly ani korunu. Většina firem se podle průzkumu snaží platební nesrovnalosti vyřešit domluvou s dlužníkem.
„Řešíme to tak, že musíme počkat,“ tvrdí majitel malé firmy ze západních Čech. Špatná platební morálka jednoho podniku se přitom může negativně promítnout do schopnosti splácet i u těch ostatních.
„To znamená, že se jim potom nedostávají peníze na to, aby potom zase oni zaplatili svým dodavatelům nebo zaplatili včas mzdy, materiál, telekomunikační služby. Stává se z toho takový nepřetržitý řetězec neplacení,“ upozorňuje předseda Asociace malých a s středních podniků Břetislava Ošťádal.
Manažerské selhání
Vinu za špatnou platební morálku ale nenesou podle Radka Laštovičky, šéfa společnosti Coface, která se zabývá řízením rizik z pohledávek, jen dlužníci. „Je to manažerské selhání na straně dodavatele. Je to stejná chyba, jako kdyby špatně spočítal zakázku a dodával pod cenou. Když dodá dodavateli, který mu není schopný zaplatit, je to chyba kreditního managementu.“
Podle Laštovičky si zejména malé firmy předem nezjišťují informace o svých budoucích obchodních partnerech. Obecně pak podnikatelé prý málo využívají možnosti sankcí, jako je například penále, a spoléhají na to, že se s dlužníkem domluví. Není to tak jednoduché - brání se ale některé firmy. „Penále znamená to, že zákazník s vámi skončí,“ říká zástupce jedné z nich.
Pro podnikatele zatím nemají dobré zprávy ani banky. „Žadatel o úvěr musí čím dál tím častěji víc prokázat, že jeho odběratelé, kteří mu platí, jsou schopni zaplatit v termínu a v sumě, která je požadována. Kolikrát musí prokázat, že je prověřil, nebo si musí opatřit i záruku za jejich platební schopnost například od jejich banky,“ uzavírá ředitel Bankovní asociace Josef Tauber.