Má smysl omezit rychlost před školami?
Z minulé ankety jsme se dozvěděli, že nejúčinnějším opatřením pro bezpečnost dětí na přechodech před školou jsou zpomalovací pruhy. Myslí si to 46 procent hlasujících. Podle další třetiny je účinné omezení rychlosti před některými školami, 11 procent lidí by rychlost omezilo plošně před každou školou, zatímco zbývajících 16 procent řidičů je přesvědčeno, že stávající padesátikilometrová rychlost aut je pro bezpečné přecházení dětí na přechodu dostačující.
Jenže není škola jako škola. Před některými, například na sídlištích, cesty vůbec nejsou, zatímco další stojí přímo u frekventované silnice hlavního tahu. I někteří odborníci jsou přesvědčeni, že bezpečnost dětí na přechodech před školami by se měla řešit podle konkrétní situace.
„Těch možností je určitě hodně, od dopravních značek přes různé zpomalovací prahy, po policejní dohled a podobně. Takže záleží na tom, kdo si jakou variantu zvolí,“ říká Zuzana Ambrožová z Besipu ministerstva dopravy.
Ne každá varianta je všude stejně účinná. Varianta plošného snížení rychlosti před školou nemusí být v každém případě zrovna ideální.
„V našich podmínkách je to s dopravními značkami velký problém. Pokud by se před školy dala třicítka, což odpovídá rychlosti v obytné zóně, záleží na tom, kde se daná škola nachází, aby to nebylo kontraproduktivní.“
Mnozí řidiči totiž značky snižující rychlost prakticky ignorují. Jeden příklad za všechny. Před Základní školou Horáčkova na Praze 4 je přechod, na kterém byla omezena rychlost. I tak tu byly dokonce tři děti sraženy nepozorným řidičem. Přesto by podle některých povinné snížení rychlosti před každou školou mělo smysl.
„Pokud je před školou přechod, tak po něm děti chodí. A je daleko jednodušší udělat snížení rychlosti ze zákona, než potom někde bojovat se zřizovatelem, policií a všemi, kdo to mají na starosti, aby se bezpečnost na přechodu zajistila,“ myslí si ředitelka školy Jana Libichová.
A paní ředitelka moc dobře ví, o čem mluví. Poté, co byly děti na přechodu zraněny, požadovala škola po radnici vybudování semaforů, ale léta neúspěšně. Nakonec se do celého problému vložili rodiče a po dvouletém snažení dosáhli vybudování zpomalovacího prahu. Tedy vyvýšeného schodu, který nutí řidiče výrazně zpomalit, a děti jsou v bezpečí. Jenže školu a především rodiče to stálo opravdu hodně sil.
„Já si myslím, že tohle by neměla být záležitost školy, ale měl by to zajišťovat někdo jiný. Je skutečně smutné a navíc plýtvání pracovní silou a časem, že takovou věc musí zajišťovat škola a ne odpovědné orgány, které jsou zodpovědné za bezpečnost chodců.“
Přechody před všemi školami asi v současné době není možné vždy zabezpečit na nejvyšší možnou míru, ať už je to otázka peněz anebo občas třeba jen chuti něco udělat. V každém případě o tom, jak bezpečně se budou děti na přechodech cítit, rozhodují především sami řidiči.
„V místech u škol by řidiči měli zvýšit svou pozornost, protože se tam pohybují děti. A samozřejmě i jejich děti.“