Se vzorkem pod čtyři milimetry v zimě riskujete

1. listopad 2010

Už jste dnes jeli po dálnici D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou? Tak to jste si určitě museli všimnout dopravních značek Zimní výbava, které od listopadu do konce března přikazují použití zimních pneumatik.

Povinnost mít na autě zimní obutí platí nejen na těchto 160 dálničních kilometrech. Značku Zimní výbava najdete třeba i v podhorských úsecích anebo na Mohelnicku. Jenže i když budete mít zimní pneumatiky, můžete dostat dvoutisícovou pokutu a jeden bod. Podle této značky totiž musí mít osobní auta čtyři zimní kola s hloubkou dezénu minimálně čtyři milimetry a záběrová pneumatika nákladních aut musí mít šest milimetrů.

Ptáte se, proč je vlastně hloubka dezénu tak důležitá? Protože při nižším dezénu zimní pneumatika výrazně ztrácí své vlastnosti. Kromě lepší přilnavosti na studené vozovce je hlavní výhodou zimních kol schopnost odvádět vodu a sníh. Ovšem k tomu je nutné mít dostatečně hluboký vzorek. Minimem jsou právě čtyři milimetry.

„Stopa pneumatiky odvádí určitý objem vody. Řekněme, že 4milimetrový dezén odvede sto procent vody, ale v případě 3milimetrového to je pouze padesát procent, díky čemuž hrozí větší riziko akvaplaningu. Z bezpečnostního hlediska je proto dobrý vzorek velmi důležitý,“ vysvětluje pneumatikářský odborník Rudolf Smutný.

Je logické, že pokud pneumatika odvádí méně vody a sněhu, prodlužuje se brzdná dráha – u 3milimetrové pneumatiky zhruba o dvacet procent. Ovšem může to být i víc.

„Záleží, na jakém sněhu brzdím a také kolikrát jsem zabrzdil. Když totiž zabrzdím na ujetém sněhu jednou nebo dvakrát a potom na stejném místě zabrzdím znovu, brzdná dráha bude delší i kvůli množství sněhu na silnici nebo v dezénu pneumatiky. Dá se to však říct pouze obecně, protože na to má vliv rychlost jízdy, váha vozu nebo způsob brzdění. V každém případě se dráha prodlužuje,“ potvrzuje odborník na bezpečnou jízdu Jiří Patera.

Nová zimní pneumatika má vzorek zhruba 8milimetrový. Na otázku, za jak dlouho se sjede na poloviční hodnotu, tedy zmíněné čtyři milimetry, je stejně složitá odpověď, jako když bychom měli přesně definovat prodloužení brzdné dráhy. „Záleží na způsobu jízdy, podnebí, typu vozovky, tlaku v pneumatice nebo na zatížení vozu. Obecně se to říct opravdu nedá,“ vysvětluje Jaroslav Braňka ze společnosti Goodyear.

Důležitý je také způsob, jakým se o pneumatiky staráme – jestli nejezdíme na podhuštěných kolech nebo pravidelně kontrolujeme geometrii. Svou roli samozřejmě sehrává také kvalita pneumatiky. Pokud investujeme do značkového kola, vydrží určitě déle než neznačkový čínský výrobek. I v tomto případě platí, že nejsme tak bohatí, abychom si mohli kupovat levné věci.

Na značkových výrobcích jsou navíc můstky nebo barevné drážky, které upozorňují na 4milimetrovou hloubku.

„V okamžiku, kdy je barevný můstek viditelný okem, víme, že pneumatika dosáhla hranice životnosti. Pokud se podíváte na vytočeném kole u řidiče po obvodu pneumatiky, uvidíte to,“ uzavírá Jaroslav Braňka.

Existují hloubkoměry dezénu, které mají v pneuservisech nebo se dají koupit. Vystačíte si i s obyčejným pravítkem anebo ještě snadněji. Pokud vám z dovolené zbyla jednoeurová mince, zkuste ji vložit do drážky pneumatiky. Pokud uvidíte zlatý proužek na minci, dezén vašeho zimního kola už je na hraně použitelnosti.

autor: evk
Spustit audio