Svítí ti jen jedno světlo? Tak jsi motorka
Překvapivě šest lidí z deseti si světla na autě kontroluje pravidelně. Tři zjistí případnou závadu náhodou a jednoho musí upozornit někdo jiný. Zní to při pohledu na světla okolojedoucích aut až neuvěřitelně, ale tak jste hlasovali v anketě na našich internetových stránkách.
Od roku 1939 se u nás jezdí vpravo. Celkem logicky jsou tedy důležitější světla na straně, kde se vozidla míjí. „Na levé straně musí svítit všechna světla, tedy potkávací, brzdová a koncová. Pokud nesvítí, vozidlo nesmí vjet do provozu,“ upozorňuje právník Zdeněk Svátek.
Taková jedna nesvítící žárovka se může značně prodražit. Vlastník vozidla nebo jeho provozovatel je povinen se o něj řádně starat, nečiní-li tak, hrozí mu pokuta až padesát tisíc korun. Stejně tak řidič smí užít k jízdě jen takové vozidlo, které je v naprostém pořádku. Když mu nebude auto správně svítit, v případě ohrožení ostatních, což nesvítící světla na levé straně jednoznačně jsou, mu hrozí pokuta od pěti do deseti tisíc korun, zákaz řízení od jednoho do šesti měsíců a jako bonus pět bodů do karty řidiče. Najděte si tedy raději na výměnu žárovky čas.
„Výměna žárovky by měla být ve schopnostech řidiče. Je třeba dát pozor na polohu konektorů před vyjmutím prasklé žárovky, abyste se vyhnuli nepříjemným komplikacím. Při pečlivé práci by se pak neměl vyskytnout žádný větší problém,“ domnívá se Bohumil Štícha ze společnosti Hella.
Pravda, u řady moderních aut je přístup ke světlům poněkud problematický a potom nám nezbývá nic jiného než vzít do ruky i další nářadí, které bychom pro tyto případy měli mít v autě – i když není, narozdíl od žárovek, součástí povinné výbavy.
„Při výměně halogenové žárovky byste se nikdy neměli dotknout skleněné baňky holými prsty. Zůstaly by na ní totiž otisky, které zkracují životnost.“
Pokud jde o moderní xenonová světla, výměnu opravdu raději nechte na servisu. Výbojky jsou plněny nebezpečným plynem a světla pracují také s daleko vyšším napětím. Nemluvě o složitém přístupu v přeplněném motorovém prostoru moderního auta. Překvapivě špatně vyměněné žárovky jsou i jednou z nejčastějších závad na technických kontrolách.
„Nejčastější závada je špatné připojení žárovky do konektorů nebo zapojení žárovky s jinými světelnými hodnotami, než by měla mít. Občas je dobré zkontrolovat i paraboly světlometů, zda-li nejsou zrezlé. Seřízení světel přenechte určitě odborníkům – čarám na zdi v garáži už odzvonilo,“ radí Petr Peterka z STK v Praze na Bohdalci.
Každopádně je jasné, že alespoň občas, když ne před každou jízdou, jak bychom správně měli, se vyplatí světla zkontrolovat.