Nejohroženější jsou na silnicích chodci
Na našich silnicích zahynulo od začátku roku při dopravních nehodách už 724 lidí a přitom to ještě v polovině roku vypadalo, že letošní počet obětí se bude pohybovat výrazně pod sedmi sty. Jenže to se bohužel už nestane. Velký podíl na tom mají i chodci – statistiky ukazují na alarmující bilanci, kdy téměř třetina chodců, kteří letos na silnicích přišli o život, zemřeli v listopadu a prosinci.
Ze 147 letos usmrcených chodců jich 42 zemřelo od 1. listopadu a zdá se, že lze najít i důvod tak vysokého počtu zabitých chodců. Statistiky totiž ukazují ještě na jednu podstatnou věc, totiž kdy se nehody chodců staly. Od ledna do října to vypadalo normálně. „66 osob zemřelo v denní době a 68 v nočních hodinách. Podíváme-li se na měsíc listopad, poměr je obrácen: devět chodců zemřelo v denní době a 25 v noční době, tedy za snížené viditelnosti. Velkou roli v tomto směru hraje špatná viditelnost a také tmavé oblečení chodců,“ říká Petr Sobotka z policejního prezidia.
Existují reflexní prvky, mnohdy stačí proužek ve švu zimní bundy, které zvyšují viditelnost chodce až na dvě stě metrů, nebo si stačí pořídit světlejší svrchní oblečení – v modré bundě vás řidič uvidí na vzdálenost 18 metrů, zatímco v nejjasnější bílé to bude až trojnásobek, tedy 55 metrů. Jenže pouze oblečení není na vině vyššího počtu mrtvých chodců. Mnozí z nich totiž zapomínají na nutnou opatrnost při vstupu do vozovky.
„Důležité je, že chodci nemají na přechodu absolutní přednost. Řidiči toto pravidlo silničního provozu znají, ale stále je řada nezodpovědných chodců, kteří na přechod vstoupí bez toho, aniž by se rozhlédli. Chodec navíc musí přihlédnout k aktuálním podmínkám na silnici, zda přijíždějící auto je vůbec schopné zvládnout zastavit před přechodem včas. Například na sněhu nebo na náledí se brzdná dráha vozu výrazně prodlužuje,“ vysvětluje šéf našich dopravních policistů Leoš Tržil.
Brzdná dráha při padesátikilometrové rychlostí na suché vozovce je zhruba 28 metrů, na mokru při stejné reakční době už bude o pět metrů delší, zatímco při náledí je brzdná dráha až trojnásobná, tedy přes sedmdesát metrů. Na tuto skutečnost chodci většinou v zimě nemyslí, na rozdíl od řidičů, kteří – jak dokládají prosincové statistiky – na sněhu jezdí bezpečněji než během roku.
„Podle předběžného srovnání došlo za minulý týden k poklesu o jedenáct osob ve srovnání s loňským rokem. Je vidět, že také počasí hraje velkou roli v chování řidičů za volantem. Nabízí se tedy otázka, proč řidič nejezdí stejně opatrně po celý rok jako v zimě, když je na silnicích sníh a led,“ uzavírá Leoš Tržil.
Prosincové statistiky jsou totiž tak trochu obrácené – ze 13 mrtvých je pět řidičů a osm chodců, což snad historie ani nepamatuje. Na druhou stranu, mezi mrtvými chodci jsou i dva řidiči, kteří se na dálnici snažili umístit výstražný trojúhelník a bohužel je při tom smetly jiné vozy. Když už tedy musíme na silnici nouzově zastavit a vystoupit z auta, musíme si ještě v kabině obléct výstražnou vestu. Díky ní máme šanci, že nás jiný řidič včas uvidí.