V reflexní vestě jste vidět na 200 metrů

21. prosinec 2010

Pokud jste si kupovali novou autolékarničku, pak jste u některých mohli mít přibalenou i reflexní vestu. Nebyl to jen ledajaký dárek – vedle změny obsahu lékarničky se totiž od 1. ledna rozšiřuje povinná výbava právě o zmíněnou reflexní vestu. Narozdíl od lékarničky to však pro mnohé řidiče zase tak velká změna není, protože už teď musí být vesta povinně ve služebních autech a tak si ji mnozí motoristé dali i auta soukromého. V čem je hlavní výhoda reflexní vesty?

Ač není neprůstřelná, může zachránit i život. Člověk, který má reflexní vestu na sobě, je totiž dobře vidět – a to ve dne i v noci. Reflexní vesta v sobě spojuje oba výrazné bezpečnostní prvky – fluorescenční barvu i reflexní materiál. Křiklavě žlutá, oranžová či zelená barva je zárukou, že řidič bude dobře vidět ve dne. Nejbezpečnější barvou pro pohyb na silnici je však zřejmě zelená, protože stejnou barvou vest mají i policisté a mnozí řidiči automaticky sundají nohu z plynu. Pro noční pohyb jsou však důležitější reflexní materiály, které mají většinou stříbrnou barvu a stačí prakticky jen proužek.

„Reflexní materiál dokáže vrátit alespoň část světla zpět ke zdroji. Množství odraženého světla závisí na kvalitě materiálu a způsobu jeho výroby,“ popisuje Ladislav Cvrkal z firmy 3M.

Díky odrazu světla může přijíždějící řidič postavu ve vestě zahlédnout až na vzdálenost dvou set metrů, což je velmi důležité především na dálnici. „Dálnice probíhá extravilánovými částmi, tedy mimo uzavřené obce, a v takových případech nebývá osvětlena veřejným osvětlením, a proto je tam opravdu tma. Jediný možný prvek, který může lidi dobře zviditelnit, je vesta s reflexními prvky,“ potvrzuje Jiří Prátra z ostravského dálničního oddělení.

Pokud chceme, aby nás vesta opravdu chránila v případě, že musíme nečekaně na silnici zastavit, je nezbytně nutné mít ji v kabině auta. Naše vyhláška to sice narozdíl od třeba Rakouska vysloveně nepřikazuje, ale zdravý rozum velí jednoznačně. „Nejčastější případy usmrcení lidí jsou ve chvíli, kdy opouštějí havarované nebo porouchané auto. Minimálně jedna reflexní vesta by proto měla být přímo v kabině vozu a na dosah ruky,“ doporučuje odborník na bezpečnost silničního provozu Robert Šťastný. Slova odborníka potvrzují dvě nedávné nehody, při kterých zemřeli řidiči úplně zbytečně, protože je při umísťování trojúhelníku za nepojízdné auto smetli nepozorní řidiči.

Pokud už musíme kvůli poruše nečekaně zastavit, pak nejprve zapneme výstražná světla, hned v kabině si oblékneme reflexní vestu a teprve poté vystoupíme z auta a jdeme do kufru pro výstražný trojúhelník. Podle vyhlášky ho musíme dát na kraj vozovky za vozidlo nejméně padesát metrů, na dálnici pak sto metrů – prostě aby přijíždějící řidič měl dostatek času zareagovat.

„Lidé často špatně odhadnou vzdálenost a dají trojúhelník příliš blízko vozu. Pokud auto navíc zasahuje do vozovky, měl by být opravdu daleko od vozu, aby přijíždějící řidiči měli čas na reakci. Záleží také na konkrétním místě – například stojí-li auto za horizontem, je nutné dát trojúhelník ještě před něj nebo alespoň na horizont, aby řidiči stačili reagovat,“ dodává Robert Šťastný.

Například ve Španělsku jsou povinné trojúhelníky dva. U nás by možná stačilo rozšířit počet vest v autě na obvyklý počet členů posádky, aby i oni mohli bezpečně opustit na silnici nouzově stojící vozidlo.

autor: evk
Spustit audio