Vezmi auto na vyjížďku, ušetříš

14. leden 2011

Dilema, zda auto umýt, i když na řadě míst prší, má jednoduché řešení: umýt. Sice se auto na první pohled během pár kilometrů zase ušpiní, ale umytí podvozku a ošetření karoserie voskem se vyplatí, protože připraví auto na další útok soli a zimy vůbec. Nestačí tedy jen základní program v myčce, ale vyplatí se připlatit za voskování. Jenže, umytí není vše, co můžeme ve chvíli, když zima trochu polevila, svému autu dopřát.

Teploty klesající hluboko pod nulu ukázaly, v jakém stavu jsou naše stěrače. Teď už možná zase fungují, ale neměli jste s nimi problém? Těm bychom měli předejít. Možná, pakliže jsme to neudělali před zimou, potřebují vyměnit.

„Domnívám se, že vyměnit samotné gumičky rozhodně nestačí, protože stírátka stárnou stejně jako gumičky a stárnou také plastové díly, které jsou součástí jednotlivých kloubů stírátek a lišt. Lepší je tedy vyměnit celé ramínko s gumičkou, cenový rozdíl je nepatrný a funkce výrazně lepší,“ radí Tomáš Svoboda z firmy Autopotřeby Praha.

Může se to zdát jako zbytečné, ale práce toho malého kousku gumy a plastu je nemalá. „Stěrač během svého života setře plochu několika fotbalových hřišť,“ konstatuje překvapivou skutečnost Michal Ernest z firmy Bosch a dodává: „Výrobci jednoznačně doporučují výměnu celého stírátka, protože byť je gumička oddělitelná od integrovaného stěrače, nikdy už nedojde k tak dokonalému usazení, aby stěrač měl na celé ploše stejný přítlak.“

Další v zimě velmi trápenou částí auta je baterie. „Pokud někdo používá automobil na krátké trasy, nemůže spoléhat na to, že vlastní zdrojová soustava v automobilu dobije akumulátor do plné výše. Občas je třeba ho dobít nabíječkou z běžné elektrické sítě.“

Z moderních aut se však baterii vyndávat nedoporučuje, protože je na jejím proudu závislá řada řídících jednotek. Při častých krátkých jízdách je tedy potřeba alespoň jednou za týden ujet delší vzdálenost, alespoň padesát kilometrů v kuse, a baterii řádně dobít a oživit. Ostatně, platí to i pro další části auta. Do výfuku sice nevidíme, ale krátkými nebo občasnými jízdami zvláště v zimě velmi trpí. Postupně se totiž plní vodou.

„Kondenzát se tam tvoří dlouhodobě, takže pokud vůz stojí na místě například 14 dní, vzniká atmosférická vlhkost. Ta se násobí s prací motoru, který sám o sobě vyprodukovává vodní páru, jež se sráží na stěnách výfuku. Mluvíme tu až o několika litrech, které mohou být jako kondenzát ve výfuku,“ vysvětluje Jakub Gemba, technik automobilky Citröen.

Litr i více vody uvnitř výfuku má na svědomí zvýšenou korozi, která snižuje životnost výfuku až o polovinu. A určitě je rozdíl, zda ho budeme měnit po třech, nebo šesti letech. „Pokud byste chtěli výfuku pomoct, bylo by dobré vyrazit na minimálně 30-, ideálně 50kilometrovou svižnější projížďku, při které se motor stoprocentně ohřeje.“

Totéž platí pro naftová auta vybavená filtrem pevných částic. Ten se totiž průběžně čistí a regeneruje sám, takže když se motor dostatečně neohřeje, k regeneraci nedojde.

„Pokud opravdu jezdíte pouze po městě, doporučuji alespoň jednou týdně vyjet s vozem na delší trasu, kdy ujedete řádově alespoň padesát kilometrů v kuse. Za jízdy jeďte se zařazeným nižším rychlostním stupněm a s vytočeným motorem do minimálně 2,5 tisíc otáček alespoň pět minut. Filtr pak dostane prostor pro regeneraci a vůz se vám odvděčí lepším výkonem, nižší spotřebou a celkově bude jeho provoz klidnější,“ doporučuje odborník na diagnostiku Zbyněk Sedlář.

Výměna filtru pevných částic totiž může stát od 30 do 80 tisíc korun a to už není žádná legrace. Sečteno a podtrženo, chcete-li udělat vašemu autu dobře, dopřejte mu jednou týdně zhruba padesátikilometrovou projížďku. Auto se prohřeje, baterie se dobije, výfuk se vysuší a popřípadě se zregeneruje také filtr pevných částic. I když projedeme pár litrů paliva, ve výsledku se nám to vyplatí.

autor: pgj
Spustit audio