Sněhové řetězy mohou být povinné

27. leden 2011

V uplynulé anketní otázce na našem motoristickém webu jsme se vás ptali na sněhové řetězy. Výsledek byl docela zajímavý – 21 procent respondentů je v autě vozí, ale ještě nikdy je nepoužilo, zatímco další pětině lidí už pomohly. Většina respondentů však sněhové řetězy nepoužívá ať už proto, že nejezdí na hory, anebo proto, že spoléhá na zimní pneumatiky. Jenže to by mohla být chyba.

Existuje totiž příkazová značka Sněhové řetězy, kterou mohou silničáři podle situace instalovat na cestu. V případě horských cest to opravdu občas dělají. Řidič je pak povinen pod pokutou dvou tisíc korun a jednoho bodu sněhové řetězy nasadit, ale to může být docela problém, pokud do hor přijel už před týdnem bez nich. Nejen proto je dobré sněhové řetězy mít, na zasněžené silnici jsou totiž nenahraditelné.

„Sněhové řetězy překonávají z fyzikálního hlediska jasný problém – malý součinitel tření na sněhu, kvůli kterému bychom se vůbec nemuseli rozjet. Zlepšují tedy nejen vedení vozu, ale také přenos točivého momentu na silnici, díky čemuž můžeme vyjet i kopec, a vůz vybaven sněhovými řetězy navíc lépe brzdí,“ přibližuje hlavní výhody sněhových řetězů Tomáš Svoboda z firmy Autopotřeby Praha.

Výběr řetězů je velký, prvním vodítkem může být cena. Dají se koupit řetězy za pár stovek, ale také za několik tisíc korun. Určitě bychom měli kupovat řetězy s homologací, aby vůbec byly účinné. Obecně se dá říct, že čím dražší sněhové řetězy, tím kvalitnější, a to nejen díky použitým materiálům, ale i z hlediska obsluhy.

„Nejlevnější variantou jsou kovové sněhové řetězy klasické konstrukce, ty mají příčnou stopu, lepší řetězy mají stopu ve tvaru písmene H. Nejkvalitnější řetězy jsou samonavíjecí a samonapínací, takže jejich nasazování je zcela jednoduché: položí se přímo na pneumatiku, zajistí se například šroubem kola a po rozjezdu se samy navinou a napnou.“

Cena těchto truck nebo také spike-spider řetěžů se pohybuje kolem šesti až osmi tisíc korun. Jsou proto vhodné spíš pro časté používání a také pro dražší auta, která by kvůli malé vzdálenosti mezi tlumičem a kolem jiné řetězy mít ani nemohla. Pokud však jedete jednou za rok na hory, jsou tyto řetězy asi zbytečně drahé, svou službu udělá i levnější typ. V takovém případě je však důležité nasazování na kolo dopředu natrénovat.

„Každý by si měl vzít nové řetězy a někde si je vyzkoušet, například v garáži na rezervním kole. Když totiž zastavíte na zasněžené cestě, venku je zima a za vámi stojí kolona aut, nasazování jde ještě hůř.“

Sněhové řetězy se montují vždy na hnanou nápravu. Pokud jde o auto s pohonem na všechna čtyři kola, podle odborníků stačí dát řetězy pouze na dvě z nich. „Montoval bych je na přední, protože lépe vedou v zatáčkách a při brzdění.“

Kromě klasických kovových řetězů existují i jiné typy. Provázkové řetězy se zatím dají koupit spíš v zahraničí, specialitou posledních sezón jsou i u nás řetězy textilní, které se snadno nasazují a jsou velmi tiché. Stojí kolem dvou tisíc, výborně fungují na ledu, na sněhu jsou jakž takž srovnatelné s ocelovými, ale jejich životnost je kratší. Prodávají se také tekuté řetězy, které se nemusí vůbec montovat, jen se na kola jednoduše nastříkají. Ty však dlouho nevydrží. „Svoji funkci dokážou plnit pouze na poměrně krátkých úsecích,“ informuje Tomáš Svoboda.

Ujedete tak na nich jen pár stovek metrů, takže se hodí jen pro jednorázové použití. Při nákupu ocelových sněhových řetězů je potřeba znát rozměr pneumatiky, hlídat bychom si měli i také rychlost jízdy, na kterou jsou řetězy vyráběny.

autoři: evk , Monika Rejchrtová
Spustit audio