Technický stav auta lze zpečetit

9. únor 2011

I když najdeme v autobazaru nebo na inzerát ojeté auto, které nebude mít stočený tachometr, bude jasného původu a bude mít servisní knížku, stejně prostě kupujeme věc, kterou někdo používal. Záleží tedy na tom, jak s autem zacházel, jak pravidelně navštěvoval servis, jak s ním jezdil, zkrátka jak se o něj staral. Tomu bude odpovídat technický stav. Ale jak věřit tomu, co je nám deklarováno?

Koupě ojetiny je vždy rizikem. Zlaté české ručičky dokážou opravit cokoliv a i velmi malá nehoda může pro budoucího kupce znamenat neúměrná bezpečnostní rizika.

„Bez problémů se dají koupit součásti palubní desky, které lehce schovají chybějící airbag. Pouhým pohledem nelze poznat, že pod krytem airbag není. Musíte si nechat auto zkontrolovat na diagnostice, která chybějící airbagy a další součásti systémů spolehlivě odhalí,“ doporučuje Aleš Zich ze společnosti Auto AZ Consulting.

Vždy je tedy zapotřebí, aby auto prohlédl někdo, kdo se v tom vyzná. Nikdy nevěřme prodávajícímu, ať soukromníkovi nebo prodejci v autobazaru. Neznáme-li žádného odborníka, můžeme chtít, aby auto prošlo kontrolou technického stavu a získalo potřebnou pečeť.

„Pečeti jakosti hodnotí vozidlo komplexně, nicméně hodnotí ho zejména z pohledu potenciálního zájemce o vůz. Pečeť jakosti je jiný produkt než technická prohlídka, je to její nadstavba. Jednou z nutných podmínek pro získání certifikátu Pečeti jakosti je platnost technické kontroly ještě po dobu 18 měsíců, takže může být maximálně šest měsíců stará,“ popisuje Oldřich Očenášek ze společnosti DEKRA Automobil, která známku uděluje.

Takto zkontrolované vozidlo tedy zaručuje, že s ním můžeme ihned vyjet a nemusíme provádět obvyklé servisní úkony, které si koupě ojetiny zpravidla vyžaduje. Kontrola je z tohoto pohledu více než důkladná. „Je tam 36 kontrolních oblastí a víc než sto kritérií pro tyto oblasti. Kontroluje se interiér vozidla, karosérie (například se zaměřením, zda bylo auto dříve poškozeno), agregát vozu (tam se kontroluje, zda-li neuniká olej, jak se chová při zkušební jízdě, jaká byla servisní historie vozu, kdy se zaměřujeme například na výměny jednotlivých provozních kapalin, konkrétně třeba na bod tuhnutí chladící kapaliny v chladiči) a podvozek vozidla. Ten zahrnuje kontrolu výfukového potrubí a brzd. Důležité je zmínit, že všechny kontroly jsou koncipovány, aby nebylo nutné demontovat žádné části vozidla.“

Nálepku o kontrole technického stavu najdeme na zadním okně auta, ale je třeba mít na paměti, že je to jako u každé kontroly: deklarovaný technický stav byl ve chvíli jejího provedení. „Pokud vůz stojí v autobazaru například měsíc od prohlídky a nemá ujety žádné kilometry, kontrole se dá ještě důvěřovat, ale pokud tam bude stát už dva měsíce a více bez ujetí jediného kilometru, důvěřovat se jí už nedá, protože určitě nebudou v pořádku brzdy,“ vysvětluje Oldřich Očenášek.

O provedené kontrole je také k dispozici podrobný zápis, kde najdeme hodnocení jednotlivých částí kontrolovaného auta. Díky tomu se můžeme připravit na další investice.

autor: pgj
Spustit audio