Nauč se brzdit, nezabiješ!
Kolik to jede a kolik to žere? Jedna za nejčastějších otázek mezi řidiči. Ovšem ono ani tak nejde o to, kolik to jede. Leckdy jde o to, jak to zastavit. Auto je zbraň, a kdo ji neumí používat, může zabít nejen sebe, ale i někoho jiného. V kritické situaci pak snížení rychlosti, byť jen o jeden jediný kilometr v hodině, může opravdu znamenat rozdíl mezi životem a smrtí.
Ve chvíli, kdy se dostaneme do kritické situace, je třeba hlavně nezmatkovat. Říká se, že nejhorší je smrt z leknutí, a na silnici to platí dvojnásob. Když však na krizi opravdu dojde a není prostě kam uhnout, je potřeba brzdit správně. „Základem brzdění v krizové nebo nouzové situaci je sešlápnutí spojky a zmáčknutí brzdového pedálu maximální možnou silou. Předpokladem pro to je však správný posez za volantem,“ radí šéf zdokonalovacího centra řidičů na Polygonu Most Jiří Patera.
Jeho slova potvrzuje i několikanásobný absolutní mistr republiky v rallye Václav Pech: „Když vidíte, že už není jiná možnost, sešlápněte spojku, vší silou dupněte na brzdu a zapřete se o volant. To je však až ten poslední moment, do té doby by se kola neměla zablokovat a jít do smyku, protože se toho dá s autem ještě dost vymyslet, například můžete strhnout auto mimo silnici a trefit se mezi stromy nebo zaparkovaná auta. Rozdíl ve způsobu brzdění v kritické situaci mezi autem s a bez ABS není – prostě vší silou na brzdu.“
Jak však bylo řečeno, abychom mohli správně brzdit, musíme správně sedět. Pouze v takovém případě i slabší člověk nebo drobná žena dokáže pedál sešlápnout potřebnou silou. „Budu-li mít sedačku téměř do pravého úhlu, mohu se o ni zapřít a vyvinout mnohem větší tlak na brzdový pedál než v případě, když by bylo opěradlo víc sklopené, protože po zapření o pedál brzdy bych se po něm vlastně mírně vysouval a brzdil méně.“
Řada aut dnes má brzdný asistent, který dokáže rozeznat kritické panické brzdění a sám napomůže k maximálnímu účinku brzd. Na ten však raději nespoléhejte. Na druhou stranu bychom měli také vědět, jak naše auto vůbec funguje. Mnoho řidičů netuší, co se stane ve chvíli, kdy opravdu začnou tvrdě brzdit a začne pracovat ABS. Potom se leknou a brzdu povolí, jenže to je chyba, která je může stát život. „Pokud si na ploše tomu přizpůsobené nikdy nevyzkouším zabrzdit úplně natvrdo, nebudu znát ten pocit, kdy je brzdový pedál při brzdění možné sešlápnout ještě víc. Projevuje se to pulzováním pedálu a takovými křaplavými zvuky. To je podmínka využití maximálního brzdného efektu vozu.“
A že máte pocit, že jezdíte pomalu a opatrně, že se přece ve 30 km/h nemůžete zabít? „Při bočním nárazu je hraniční rychlost 34 km/h. Nárazová rychlost nad tuto hranici často končí smrtí, protože tělo není na tyto situace dostatečně chráněno například bočním vedením sedaček,“ varuje instruktor bezpečné jízdy Jiří Parma. Vy možná přežijete, ale toho, do kterého narazíte, kdo vám třeba nedal přednost, zabijete, a to i přesto, že jste jeli jenom čtyřicítkou. Jenže jste neuměli brzdit. Stojí to za to?