Prodeje elektromobilů čekají na další generaci
Od koupě elektromobilu vás nejvíc odrazuje jejich cena, skutečnost, která vyplynula z naší předchozí anketní otázky. O koupi elektromobilu by totiž tři čtvrtiny z vás přesvědčila cena srovnatelná s běžnými auty se spalovacími motory. Pouhá dvě procenta by přesvědčil ekologický přínos, u devíti procent by sehrálo roli zvýšení dojezdu a 14 procent by přesvědčily nižší provozní náklady.
Vezměme to postupně. O tom, že elektromobily ve srovnání s auty na benzín nebo na naftu jsou ekologické, není sporu. Otázka výroby elektřiny a její ekologičnosti je druhotná, protože elektřina z uhelné, větrné nebo sluneční elektrárny se z tohoto pohledu nedá srovnávat. S tím souvisí i provozní náklady. Elektřina je stále výrazně levnější než pohonné hmoty a kilometr s elektromobilem vyjde na zhruba 40 haléřů, což je ve srovnání s přibližně třemi korunami u běžných aut pouhý zlomek.
Je tu však právě pořizovací cena auta, které stojí okolo 30 tisíc eur, tedy zhruba 700 tisíc korun. Za auto velikosti nákupní tašky je to prostě příliš mnoho. Důvodem je především cena baterií a pohonu, která tvoří až 80 procent ceny. Přesto se elektromobily dostávají pomalu, ale jistě na silnice. „Dnes máme vyrobeno na tři tisíce aut a z toho už tisícovka jezdí. Používají je zatím firmy a městské úřady, ne soukromé osoby. Celý proces byl nastartován a vše běží překvapivě dobře. Výroba i její navyšování probíhá podle našich představ,“ vysvětluje specialista Peugeotu na elektromobily Christope Cottard.
Nejprve je totiž potřeba zjistit, jak se auta budou chovat v praxi a při běžném užívání. „Zatím nemáme tolik zkušeností z praxe, ale testy probíhají už několik let v běžném provozu, tedy z uživatelského hlediska. Snažíme se připravit následující generaci, aby byla více přizpůsobena normálnímu užívání auta, jak jsme zvyklí. Snahou je zvýšení životnosti i dojezdu. Musíme také zapracovat na udržení maximálního dojezdu vozu po celou dobu životnosti, protože ten zatím s jeho používáním klesá. U další generace tedy musíme zvýšit nejen dojezd, ale také kapacitu baterií. Právě proto potřebujeme zkušenosti a reakce běžných uživatelů, zkrátka zpětnou vazbu. Tyto změny však nejde udělat skokově, je třeba postupovat postupně.“
Až další generace elektromobilů tedy může přinést jejich masovější rozšíření, což povede ke snížení ceny. V současné době už je navíc možné si elektromobil objednat – první kusy hlásí automobilka Citroën, koncern Daimler se svým smartem zase dodal celou letošní kapacitu pro Českou republiku elektrárenské společnosti E.ON a Peugeot se spojil s ČEZ. Domů si pak elektromobil bude možné pořídit v dohledné době.
„Pokud jde o to, kdy si bude možné elektromobil vyzkoušet, pak to bude v roce 2012. Nebude však možné si ho koupit, půjde jen o jeho pronájem. Pronajímatel se před uzavřením smlouvy zájemce zeptá na řadu věcí. Bude ho zajímat, k čemu bude auto používáno, kolik kilometrů hodlá nájemce najet, kde bude jezdit, zda po městě, nebo jinde a tak dále. Tím se dozvíme, jakým směrem se máme dále ubírat. Je třeba si uvědomit, že s těmito vozy se mění vztah k automobilu jako takovému, protože půjde více o službu než o vlastnictví předmětu jako dosud,“ vysvětluje generální ředitel Peugeotu Česká republika Yann Carnoy.
Další otázkou je rozvoj čerpacích, lépe řečeno dobíjecích stanic. Těch veřejných je nyní v České republice zhruba deset, ale například společnost RWE na probíhajícím ženevském autosalónu představila stanici, která auto dobije na potřebnou kapacitu za půl hodiny. Elektromobilita jde tedy mílovými kroky vpřed, a jak se bude rozvíjet, budou se snižovat i pořizovací náklady. Otázka je, nakolik pak podraží elektrárenské společnosti, ale to už je jiné téma.