I nehoda má svá pravidla

11. březen 2011

Každý den dojde na našich silnicích ke stovkám nehod. Desítky z nich pak musí šetřit policie, protože došlo ke zranění, škodě na majetku třetí osoby nebo je škoda vyšší než sto tisíc korun. Většinu nehod ale dnes můžeme vyřešit sami bez toho, abychom ztráceli čas čekáním na policii. Ušetří to nejen náš čas, ovšem pomůže i ostatním, protože nehoda je rychleji odstraněna a zlikvidována. Což už ale nemusí platit o náhradě škody ze strany pojišťovny, protože ve stresu příliš často chybujeme. Jak se toho vyvarovat?

Ozve se rána a problém je na světě. Zpravidla potřebujeme už v tu chvíli být někde jinde, nemáme čas, navíc, jsme-li viníky, málokdo má hroší kůži a dostaví se velmi nepříjemné pocity. Zkrátka pravděpodobnost chyby roste několikanásobně. Naše babičky by řekly, že začneme doslova, promiňte mi ten výraz, „blbnout na kvadrát“. Takže si zapamatujme:

1) označme místo nehody

2) přivolejme v případě zranění pomoc a policii

3) je-li škoda nižší než 100 tisíc korun na každém ze zúčastněných vozidlech, a může jich být i víc než dvě, můžeme nehodu vyřešit sami

„V tom nevidím až tak velký problém. Je velice malé procento případů, kdy motoristé vyhodnotí, že by škoda byla pod sto tisíc korun a ve svém důsledku byla nad sto tisíc korun. Pokud tomu tak je, jsou to většinou záměrná jednání,“ domnívá se Pavel Novotný z pojišťovny Allianz.

4) neshodneme-li se na zavinění, pak opět raději zavolejme policii, ale nemáme-li opravdu čas a jedná-li se o drobnou škodu, můžeme si vzít na pomoc svědky

„Pokud se účastníkům nehody podaří zajistit náhodné svědky například z vozidel, které při nehodě zastaví, pomůže to. Jestliže není možno mít svědky, doporučuji vždy na místě nehody, ještě předtím než se vozidla začnou odtlačovat z místa nehody, pořídit fotodokumentaci,“ radí Radim Nekov z České pojišťovny. Pojišťovna pak má mechanismy, jak viníka nehody určit, avšak riskujeme, že budeme označeni za spoluviníky.

5) sepišme protokol o nehodě – ten musí obsahovat: údaje o řidičích a vozidlech se všemi dostupnými údaji, včetně čísel dokladů a pojistek, místo, průběh a následky nehody. Nejlepší je použít takzvaný Evropský protokol o nehodě. A tady děláme nejčastější chybu.

„Nesprávné vyplnění protokolu může být od samotného zapomenutí identifikačních údajů druhého vozidla nebo druhého účastníka až po nejasné určení viny za nehodu.“ Nepodlehněme vypjaté situaci a nevěřme všem, kteří nám nabízejí pomoc. Je pochopitelné, že se chceme nepříjemné situace co nejrychleji zbavit a vydat se zase po svém, jenže vaší situace může někdo snadno zneužít. Na místa nehod se jako supi sjíždějí nejrůznější podvodníci.

„Pokud to zmiňovaná firma dělá s dobrým úmyslem, stát se nemusí nic. Avšak je dobré si velice pečlivě pročíst smlouvy, které tyto firmy při dopravní nehodě klientům dávají. Protože v nich často bývají pod čarou mnohá ujednání a sankce. Například, když člověk od takové smlouvy odstoupí. Firmy, které jsou nepoctivé, se často snaží navýšit pojistné plnění tím, že nabízejí neodpovídající výši sazby za náhradní vozidlo nebo protahují délku opravy,“ varuje Pavel Novotný. A pak můžeme za svoji zbrklost a přehnanou důvěru platit.

„Likvidace musí probíhat v souladu se sjednanou smlouvou dle zákonných podmínek. A my samozřejmě musíme pojistné plnění krátit podle odpovídající sjednané pojistné smlouvy. Může se také stát, že nezaplatíme celou výši požadovaného plnění. Tu pak může firma vymáhat na klientovi,“ uzavírá Pavel Novotný.

A věřte, že nemusí jít jen o pár stovek korun. Šikovný a přesvědčivý podvodník vás nechá klidně podepsat papír, na jehož základě můžete přijít v lepším případě o korun tisíce.

autor: pgj
Spustit audio