Zimní gumy uložte do chladu
Jako každý rok, i letos touto dobou a za tohoto počasí začíná „přezouvací mánie“. Předpokládáme, že jako zkušení šoféři jezdíte přezouvat k odborníkům a že se vyhýbáte pokoutným servisům, které poznáte třeba podle ušmudlaných a zanedbaných prostor dílny nebo podle obstarožních strojů a dumpingových cen – tedy pod čtyři sta korun za přezutí celého auta.
Pneumatiky jsou významný bezpečnostní prvek a přezouvat u někoho podezřelého je proti zásadám zdravého rozumu. „Vybírám dílnu, kde panuje pořádek a ne chaos. Cena za přezutí všech čtyř kol by se měla pohybovat mezi 500 až 1000 korunami, za přezutí hliníkových kol je nutné počítat s vyšší cenou. Pokud máte letní gumy typu RunOnFlat a 18-, 19- nebo 20palcová hliníková kola, cena za přezutí všech kol se může vyšplhat až ke dvěma tisícům,“ říká Pavel Procházka, specialista na pneumatiky a majitel několika pneuservisů.
Letos jsou trendem gumy ekologické, které propagují všichni velcí hráči na trhu. Od příštího roku totiž přijde štítkování gum, které známe z bílých elektrospotřebičů a takzvaná první liga chce mít samozřejmě nejlepší, tedy „áčkové“ hodnocení. To bude zahrnovat nejen nízký valivý odpor, ale také nízkou hlučnost, dlouhou životnost a zároveň perfektní brzdnou dráhu. Jenže spojit právě tyto vlastnosti je docela náročné. „Pokud byste měl pneumatiku s nízkým valivým odporem a vysokým kilometrovým proběhem, ale nebyla by přilnavá na mokru, nebyla by to dobrá kombinace a zřejmě by neprošla schvalováním,“ vysvětluje Tomáš Vobr ze společnosti Goodyear.
Co udělat s pneumatikami, které vám servis v těchto dnech sundá? V tom lepším případě si je nechají přímo na místě a obují vám je zase na podzim. Samozřejmě to bude něco stát. „Cena se pohybuje mezi 700 a 1500 korunami za celý rok a kompletní sadu. Výhodou této služby je uskladnění pneumatik ve vhodných podmínkách pro to určených,“ dodává Pavel Procházka.
Pokud máte doma místo a peníze za skladování gum vyhazovat nechcete, dobře poslouchejte, jak zimní gumy správně uložit na letní spánek: „Pokud jsou pneumatiky na discích a pod tlakem, je možné je uskladnit jakkoliv – ideální způsob je naplocho a na sobě. Nejlepší prostor pro skladování pneumatik je například sklep nebo garáž.“
Platí, že místo, kde skladujeme pneumatiky, by mělo být tmavé, suché, větratelné, a co je nejdůležitější: teplota by neměla být vysoká, tedy ne vyšší než tradiční pokojová. „Pneumatika spíš snáší zimu, chlad a vlhko než teplo a sluneční záření.“
Natlakované pneumatiky na discích se dávají na sebe, ovšem maximálně čtyři kusy. Pozor, na ně už potom nic nedávejte, jinak si gumy zničíte – zbortí se totiž jejich bočnice. Dále myslete na to, abyste gumy jednou za tři měsíce přendali, aby spodní kusy netrpěly. Pootočit by se měly i gumy, pokud je uskladníte bez disků. Ovšem ty už by se na sobě skladovat neměly. „Pokud pneumatiky budou bez ráfků, ideální je nedávat je naplocho na sebe, ale nechat je stát a v průběhu uskladnění je potom alespoň jednou pootočit,“ uzavírá Procházka. Důvodem je opět ochrana bočnic.
Pneumatiky na ráfcích můžete také pověsit za disky, což je možná vůbec nejlepší řešení, protože potom s nimi až do podzimu nemusíte nic dělat.