Bioethanol E85 levnější než benzín

29. březen 2011

Benzín už se na mnoha místech vyšplhal přes 35 korun za litr, a proto není divu, že nám při tankování skřípou zuby a přemýšlíme, jak to udělat, abychom na pumpě nenechali tolik peněz. Jednou z variant je přejít na LPG a poměrně novou metodou, jak ušetřit, je jezdit na biopalivo E85.

E85 je palivo v Evropě oblíbené především v severských zemích. Původně to nebyla volba ani tak ekonomická jako ekologická. Dnes už je jasné, že jeho příprava z řepky nebo kukuřice příliš ekologická není, naději má z tohoto pohledu jen palivo z biologického odpadu, například dřevní štěpky – ale o to v tomto příspěvku nejde. Důležité je vědět, že díky nižší spotřební dani je i na našich pumpách palivo E85 levnější.

„Pokud bude cena benzínu Natural 95 na současné úrovni, tedy nad 35 korunami za litr, cena bioethanolu se na některých pumpách pohybuje okolo 22 korun. Návratnost investice je tak velmi krátká,“ říká Martin Hák ze švédské firmy BSR, která se přestavbami na E85 zabývá už dlouhá léta. „Naše centrála dosáhla toho, že může úpravy na E85 zapisovat do technického průkazu. Pokud švédští klienti mají vozidlo označeno příslušnou plaketou, mají zdarma vjezd do center měst i veřejná parkoviště a nemusejí na vozidla platit spotřební daň,“ dodává.

O něčem takovém si ale český motorista může nechat leda zdát. U nás je jedinou motivací, proč si benzínové auto na E85 přestavět, úspora za pohonné hmoty. V případě švédského řešení je návratnost relativně dlouhá. „Úprava stojí od 20 do 25 tisíc korun podle toho, o jaký vůz se jedná – záleží na jeho stáří.“

Na trhu jsou i firmy, které úpravu starších aut nabízejí už od čtyř tisíc korun – to v případě jednobodového vstřikování. Maximum je pak dvanáct tisíc. Jde však jen o cenu za novou řídící jednotku, kterou si pak motorista namontuje sám. Jenže před tím Martin Hák varuje. „Ve spalovacím systému a v palivovém vedení nesmějí být hliníkové části, protože ty v kontaktu s bioethanolem začínají oxidovat. Některé vozy nejsou vybaveny kvalitními vstřikovači paliva, které nedokážou rozstříknout bioethanol do spalovacího prostoru tak, aby kvalitně hořel.“

Zatímco v případě levnějších přestaveb si motorista také přepíná režim spalování podle toho, co natankoval, u dražších přestaveb to není třeba řešit, vůz to pozná sám. „Tyto dva typy pohonných hmot lze smíchat v jakémkoliv poměru. Pokud například v nádrži zbude ještě dvacet litrů benzínu, ale potkám čerpací stanici s bioethanolem, můžu klidně do nádrže dotankovat E85. Během pár minut totiž čidlo klepání nastaví spalování,“ vysvětluje Martin Hák.

Řidiči starších vozů dokonce jezdí na E85 i bez úprav. Počítají s lehce zvýšenou spotřebou, s rizikem horších startů a s případnými problémy s katalyzátory. Ušetří však za palivo, které se prodává už na 70 pumpách v Česku. Navíc si užijí vyššího výkonu, kterého motory po natankování E85 s vyšším oktanovým čísel dosahují.

autor: pek
Spustit audio