S plynem budeme moct i do garáží

29. březen 2011

Plyn má tu nepříjemnou vlastnost, že není vidět a kromě zápachu, který je do něj navíc přidáván uměle, nevaruje – prostě si jen tak bouchne. I proto je pro mnohé nepředstavitelné, že by měli jezdit autem na plyn. Pro ostatní zase to, že by měli parkovat v garáži, kde vedle nich někdo zaparkuje zásobník plný plynu, nic jiného totiž auto na plyn není.

Doba se však mění. Zatímco před lety byla nafta jako palivo vyhrazena traktorům a jiným pracovním strojům, dnes na ni jezdíme naprosto běžně – a kvůli úspoře leckdo raději než na benzín. Obdobné je to s plynovými auty. I proto se mění předpisy například pro stavbu garáží. „Od roku 2010 platí Česká technická norma, která stanovuje podmínky pro garáže, do kterých je povolen vjezd vozidel na plynná paliva. Garáže se nově hodnotí jako otevřené, částečně otevřené a uzavřené. Těmto jednotlivým typům garáží jsou v normě stanoveny podmínky vybavení požárně-bezpečnostními zařízeními – plynovou detekcí, účinným větráním, případně polostabilním nebo stabilním hasicím zařízením,“ popisuje hasič Václav Kratochvíl.

Nic tedy nebrání tomu, aby auta na plyn v takto vybavených garážích parkovala. Až na jednu větu v jedné vyhlášce. „Vyhláška číslo 23 bude novelizována. V novele bude zdůrazněno, že vjezd automobilům s plynovým pohonem do podzemních garáží bude umožněn,“ slibuje Lubomír Kolman ze společnosti RWE.

Změna vyhlášky by měla začít platit zhruba od poloviny roku. Mnozí se však aut na plyn obávají a i nadále budou. „Historicky byl v České republice známější a více rozšířenější propan-butan, v případě moderních vozů zase vede zemní plyn. Pokud obě úpravy nebo přestavby dělají odborníci a nezasahuje do nich laik, dá se říct, že se jedná o bezpečná zařízení a vyzkoušené systémy, kterých není třeba se obávat.“

Poučený laik ovšem namítne, že LPG (propan-butan) a CNG (stlačený zemní plyn) mají zcela rozdílné vlastnosti. „Charakteristické pro propan-butan je, že klesá k zemi, naopak zemní plyn, vodík a bioplyn stoupají vzhůru. Ovšem ve chvíli, kdy dojde k promíchání kteréhokoliv plynu se vzduchem, vzniká směs, která se nachází v celém objemu uzavřeného prostoru.“

Je to tedy opět o tom, jak bude garáž postavena a jak bude zajištěno její odvětrávání. V současné době by zhruba polovina garáží po více méně menších úpravách a schválení od hasičů provoz pro auta na plyn měla bez problémů umožnit, i když to bude stejně záležet na provozovateli.

autor: pgj
Spustit audio