Vrátí profinafta dopravce k českým pumpám?

28. duben 2011

Ceny pohonných hmot stoupají do závratných výšek, průměrně se prodávají kolem 35 korun a nikdo si zatím netroufne odhadnout, jak vysoko je vrchol. Jisté je pouze to, že palivo na našich čerpacích stanicích patří k nejdražším v Evropě – nafta je levnější v Rakousku, na Slovensku i v Polsku. Ovšem to není jediný důvod, proč mezinárodní dopravci tankují raději v zahraničí než u nás.

Dělají to už více než rok – od chvíle, kdy se spotřební daň zvýšila o korunu. Při zhruba tisícilitrových nádržích jejich aut totiž není problém tankovat naftu levněji v cizině, jako to dělá například Petr Prachař: „Do mého vozu natankuji sedm set litrů nafty, a pokud beru v potaz určité zatížení a průměrnou spotřebu, bez tankování ujedu 2200 kilometrů.“ Proč tedy zbytečně brát dražší naftu.

Ovšem i ekonomové, kteří si od zvýšení daně slibovali vyšší příjmy, pochopili, že se spletli. Zdražení přineslo opačný efekt, když se loni vybralo zhruba o sedm miliard méně. Dopravci proto navrhují zavedení takzvané profesní nafty, která by mohla opět přivést dopravce k českým pumpám.

„Profesní nafta není náš originální nápad, ta existuje ve více zemích: například Slovinsko, které dramaticky zvýšilo spotřební daň, se setkalo se stejným efektem jako u nás. Ve Slovinsku to řešili právě profesní naftou, což znamená, že dopravce natankuje, zaplatí a potom se mu vrátí určitá částka,“ vysvětluje Martin Felix ze Sdružení dopravců ČESMAD Bohemia.

Profesní nafta má však jeden háček. Limitem Evropské unie je přesně určeno, kolik korun je možné vracet – v našem případě by to byla pouze jedna koruna na litr. „Není to moc, ale aspoň něco, aspoň malá jistota. Řadu českých dopravců by to asi motivovalo k tankování na tuzemských čerpacích stanicích, ale aby se rozdíl oproti ostatním státům opravdu projevil, chtělo by to snížit spotřební daň aspoň o dvě koruny. Ovšem to lze pouze celoplošně. Snížení by pomohlo všem motoristům i dopravcům a potažmo i státnímu rozpočtu, protože by se sem zase vrátila nejen takzvaná tankovací turistika, ale i dopravci, kteří těch deset korun na spotřební dani nechávají v jiném státě než v České republice.“

Za snížení spotřební daně nebo alespoň pro návrat na původní devítikorunovou hodnotu se přimlouvají také někteří odborníci. „Podle mého názoru by stálo za zvážení snížení spotřební daně a případně i DPH na úroveň, která tu byla před zvýšením v roce 2010. Jednoduše nedělat žádné výjimky a opravdu jít cestou narovnání cen na úroveň před zvýšením v roce 2010, kdy jsme se v rámci evropských cen pohonných hmot pohybovali kolem průměru,“ vysvětluje Petr Čermák, analytik společnosti Colosseum.

Jenže o tom ministerstvo financí vůbec neuvažuje. Naopak čeká, že i v okolních státech zvýší spotřební daň na naftu, a věří, že ceny se tak opět srovnají.

autor: evk
Spustit audio