Na starých zimních pneu hrozí akvaplaning
Zimní pneumatiky v létě? Na autech mnoha řidičů nic neobvyklého. Proč tady utrácet za nové pneumatiky, když se v létě dají dojet staré zimní. Jenže i toto šetření peněz musí mít svá přesná pravidla. Problém totiž v tomto případě není zákon, ale především bezpečnost.
Podle zákonné úpravy nesmí být na vozidle pneumatika se vzorkem menším než 1,6 milimetru, v případě zimních pneumatik jsou touto hranicí čtyři milimetry. Nic jiného zákon neříká. Je tedy zřejmé, že mnoho řidičů zimní pneumatiky takzvaně dojíždí v létě, protože vzorkem vyhovují.
Někteří řidiči jdou však do extrému: nedávno nám volal posluchač, že už několik let přezouvá v létě na staré zimní pneumatiky, protože ještě pořád mají kolem tří milimetrů, a zároveň věří, že měkká směs zimní pneumatiky za těch zhruba deset let ztvrdne, až se svými vlastnostmi přiblíží pneumatice letní. To je ovšem podle odborníků zcela nereálné. „Pneumatika ztrácí svoje jízdní schopnosti, tudíž se neblíží ani zimní, ani letní pneumatice. Její životnost je u konce a je třeba ji vyměnit. Určitě ji nepoužívejte v létě,“ říká zcela rezolutně šéf pneuservisu Jan Petrů.
Co se tedy přesně stane se starou zimní pneumatikou, jejíž vzorek je menší než čtyři milimetry? „Při opotřebení zimních pneumatik pod čtyři milimetry klesne množství lamel, které rozdělují jednotlivé bloky dezénu. Z toho důvodu se dezén může zdát tužší než nová zimní pneumatika. Problém však bude vždy v tom, že směs zimní pneumatiky je v létě měkčí, a z toho důvodu zůstává delší brzdná dráha a v zatáčce tak dobře nedrží,“ vysvětluje Aleš Langer z Barum Continental.
Dokonce i společnost, která sdružuje výrobce pneumatik a ráfků, jednoznačně doporučuje pneumatiku starší deseti let zlikvidovat bez ohledu na to, jaký má vzorek. Doporučená životnost zimních pneumatik jsou čtyři roky, i když při dobrém skladování a neagresivní jízdě se na nich dá jezdit ještě o pár let déle.
„Myslím si, že to možné je. V dnešním provozu se pneumatiky používají až šest let a fungují bez problémů. Záleží mimo jiné na tom, jestli máte pneu od prémiové značky, nebo z ekonomické třídy. Největší vliv má na kvalitu a životnost pneumatik provoz, dalším faktorem je skladování pneumatik a jejich údržba. Pneumatika se dá použít i po šesti letech, ale víc už bych nedoporučoval, Čtyři roky jsou optimální, aby jízdní vlastnosti pneumatiky deklarované výrobcem byly stoprocentní,“ dodává Jan Petrů.
Zimní měkká směs zaručuje dobrou přilnavost na studené vozovce, a tedy i co nejkratší brzdnou dráhu. Pokud řidič bude v létě takzvaně dojíždět starou zimní pneumatiku, musí počítat s tím, že bude déle brzdit. A nejen to. „Při zbytkové hloubce vzorku kolem tří milimetrů značně vzniká riziko akvaplaningu, protože pneumatika nestačí odvádět vodu a takzvaně plave,“ varuje Aleš Langer.
Takže pokud řidič chce staré zimní pneumatiky dojíždět v létě, měl by jezdit spíš na kratší trasy, například po městě, ale zároveň by měl dávat dobrý pozor za deště, protože riziko nehody je na takových pneumatikách výrazně vyšší. Otázkou však je, jestli se to vůbec vyplatí.