Palivo, které snižuje spotřebu
Kdo z nás by nechtěl jezdit autem co nejlevněji? Většinou to řešíme vyhledáváním čerpacích stanic s nízkými cenami, což podle specialistů na paliva není příliš efektivní. Neznačkové pumpy sice prodávají levněji, ovšem některé z nich palivo pančují, což znamená riziko nejen pro motor, ale také spotřeba „obyčejného“ paliva je vyšší. Ovšem teď přichází novinka – palivo, které svým prostým složením snižuje spotřebu.
Na jednu 50litrovou nádrž prý lze – díky novému palivu, které se objeví v síti čerpacích stanic Shell – ušetřit až jeden litr. Je to dost, nebo málo a bude to českého řidiče zajímat? „Myslím si, že by ho to mohlo a zároveň mělo zajímat. Technologie aditivace benzínů mazivostní přísadou se v současnosti rozšiřují a většina značkových benzínů je takto ošetřena. Mazivostní přísada v benzínu je tedy jeden z příspěvků, jak snížit spotřebu automobilů, a Shell tomu nyní dal jméno,“ vysvětluje Martin Vaculík z magazínu Svět motorů.
Také Tomáš Mikšovský ze společnosti Petrolmedia si myslí, že čeští motoristé budou mít o novinku na benzínkách s mušlí ve znaku zájem, přestože společnost tradičně patří k těm dražším. Jenže nízká cena není všechno. „Existuje velká řada řidičů, kteří srovnávají, kolik kilometrů najedou po natankování jedné stejné nádrže u dvou rozdílných sítí čerpacích stanic,“ říká Mikšovský.
Nové palivo nazývané anglicky FuelSave nahradí v síti Shellu doposud prodávaný běžný benzín a naftu. Ceny se prý zvyšovat nebudou, dušuje se Dušan Nedorost: „Cenovou hladinu neměníme.“
Snížení spotřeby dosahuje nové palivo díky speciální přísadě, kterou do něj přimíchávají v českých rafinériích. Důležité podle prodejců je zejména to, že řidič úsporu zpozoruje okamžitě a ne až při pravidelném tankování, jak tomu bylo při dosavadním používání prémiových paliv. „Funguje na starých i na novějších vozech. Testy byly prováděny zhruba na čtyřech stech typech vozidel za dohledu třetích stran. Úspora paliva se liší od konkrétního vozu, ale my garantujeme průměr až do výše jednoho litru na nádrž.“
Číselné uchopení a zhmotnění úspory paliva až o jeden litr na nádrž je velmi pravděpodobně největší invencí Shellu. „Používání mazivostní přísady pro snížení spotřeby u benzínových aut je trend posledních čtyř nebo pěti let. Značková paliva například Shellu, OMV nebo Benziny tuto přísadu obsahují. Shell tomu nyní dal jméno a konkrétní marketingový rámec,“ uzavírá Martin Vaculík.
Aktivovaná paliva mají pozitivní vliv nejen na spotřebu, ale také na životnost motoru. Obsahují totiž čistící složky, které brání zanášení ventilů nebo vstřikovačů.