Nenechte se kolonami překvapit. Počítejte s nimi

30. červen 2011

Děti dnes dostaly vysvědčení a těší se, jak vyrazí na prázdniny někam za dobrodružstvím. Dospělí jsou na tom o něco hůř – určitě se těší, až své ratolesti odevzdají na pár dnů babičkám nebo na tábory, ale zároveň vědí, že pokud pojedou autem, bude to chtít trpělivost. Na silnicích bude aut více než obvykle a především na výjezdech z velkých měst se dají čekat kolony.

Jak se jim nejlépe vyhnout? Teoreticky stačí zvolit správný čas odjezdu, kdy by na silnicích mohlo být méně aut, jenže právě to se velmi těžko odhaduje. Stačí totiž drobná nehoda a několikakilometrová kolona je tady hned. Nicméně v době informačních technologií přeci jen určité možnosti jsou: „Informace a varování lze získat například přes GPS navigaci nebo řidiči mohou poslouchat dopravní zpravodajství, pokud rozumí místnímu jazyku. Dálnice jsou také poměrně slušně vybaveny informačními systémy, které vám mohou pomoct vyhnout se kolonám, ale nervovat se ze stání v kolonách nemá smysl, protože si nijak nepomůžete. Všichni jsou na tom stejně,“ říká dopravní psycholožka Vlasta Rehnová.

Ano, základem bezpečného přežití kolony na dálnici je především klid, protože nervózní a vystresovaný řidič je jen krůček od nehody. Ta pochopitelně dopravní zácpu jen prodlouží, i když to odnesou třeba jen plechy. „Potom je na posádce vozu, aby, jak se říká, nepřilévala olej do ohně a neházela vinu na řidiče nebo mu něco nevyčítala. Naopak je vhodné řidiče podpořit a uklidnit a mít připravený náhradní program pro děti, aby se nějak zabavily.“

Proto je nutné s kolonami při delších cestách v exponovaných časech prostě počítat a zahrnout je do svého cestovního plánu, přičemž můžeme být maximálně příjemně překvapeni, když se jim nakonec vyhneme. „V místech, kde se očekávají kolony, je vhodné si najít bod na odpočinek, kde se můžete na chvíli zastavit a uklidnit se – zajeďte třeba někam do zeleně mimo hustý provoz. Nebo se můžete vydat za nějakou aktivitou, která samozřejmě není příliš vzdálená od původní trasy cesty.“

Velkým problémem, především na naší dálnici D1, je soužití kamiónů a rekreačních řidičů. Mohlo by tedy být výhodné počkat až do zítřejšího podvečera, protože v 17 hodin začíná už čtyřhodinový zákaz jízd nákladních aut po dálnicích a silnicích prvních tříd, který bude platit po celé prázdniny. Kamióny nebudou moct jezdit ani v sobotu mezi 7. a 13. hodinou, v neděli pak od 13 do 22 hodin.

Přesto, jak ukázaly třeba letošní Velikonoce, na dálnicích máme problémy ať s kamióny nebo bez nich. Je potřeba dodržovat dvě základní pravidla – bezpečnou vzdálenost a při předjíždění používat blinkry. Tímto ohleduplným způsobem totiž máte šanci bezpečně zvládnout jízdu po přeplněné dálnici.

„Když vidím, že v pravém jízdním pruhu jede osobní auto, které dojíždí pomalu jedoucí kamión, nedělá mi problém sundat nohu z plynu nebo i přibrzdit, aby auto mohlo přejet do levého pruhu. Z vlastní zkušenosti vím, že i když jedu v pravém pruhu se zapnutým levým blinkrem a chystám se předjíždět, trvá to desítky vteřin, než mě někdo pustí,“ popisuje soudní znalec Aleš Vémola.

A když se náhodou barevný had aut na dálnici zastaví, pak to chce mít s sebou velkou zásobu pití, jídla a hlavně dobré nálady.

autor: evk
Spustit audio