Radar u přechodu – bič na české řidiče
Namalovaná zebra přes silnici už dávno nestačí pro zajištění bezpečnosti chodců. Bohužel to není jen o hustém provozu, ale častokrát i o bezohlednosti, někdy jen o nevšímavosti, řidičů, kteří jaksi opomíjejí dávat chodcům přednost. Letos už na silnicích zemřelo přes padesát chodců.
Jak se efektivně dá zvýšit bezpečnost přechodů pro chodce? Existuje celá řada prvků, které zvyšují bezpečnost přechodů pro chodce. Mohou to být stavební úpravy nebo reflexní a světelné zvýraznění. „Buď se vybuduje zvýšený přechod, nebo se používají takzvané polštáře – ať už stavební nebo nastřelovací (to jsou takové boule, které donutí řidiče zpomalit). Dále se využívají nastřelovací zpomalovací prahy, přisvětlení přechodů, barevné označení a velice populární, ale finančně náročné, je takzvané halogenové podsvětlení – to řidiče donutí jednak zpomalit, ale zároveň je na těchto přechodech chodec vidět,“ říká Martin Janda ze stavebního úřadu Prahy 11.
Teoreticky je tedy z čeho vybírat, jenže v praxi s přihlédnutím k frekvenci aut a chodců rozhoduje jediná věc. „Je to závislé na financích, od toho se odvíjí všechno ostatní.“ Například semafory stojí kolem miliónu korun, ale podsvětlení přechodu blikajícími LED diodami vyjde zhruba na třetinu. Výrazně dražší je budování podchodů a nadchodů, které však chodci používají jen neradi, a tak se od nich ustupuje.
Dají se však najít i jiná řešení jako třeba v Liberci. Co konkrétně se na přechodu před školou v Broumovské ulici změnilo? „Nechali jsme obnovit vodorovné dopravní značení, které už skoro nebylo vidět, a nechali jsme vyrobit nové svislé dopravní značky z výkonnějších materiálů. Tyto kroky k uvedení dopravního značení do správného stavu bezpečnosti provozu rozhodně pomohly. Navíc jsme přechod z každé strany doplnili radarem. Náš dar byl asi 350 tisíc korun a dalších 150 tisíc korun poskytlo město Liberec na nasvětlení přechodu,“ přibližuje Ladislav Cvrkal z 3M Česko.
Samotná realizace těchto opatření trvala pouhý den, ovšem výsledky jsou trvalé. Díky datové paměti v jednom z radarů se dá přesně říct, jak změnili své chování před tímto přechodem samotní řidiči. „Před přechodem byla rychlost původně omezena na 40 km/h, ale podle projektu jsme nově nainstalovali dopravní značky s omezením rychlosti na 30 km/h. Díky tomu, že je u přechodu radar a příčný práh, průměrná rychlost se už v průběhu prvního dne snížila na 35 km/h, tedy řidiči tudy projížděli pomaleji, než když tu byla čtyřicítka.“
Zvýšení bezpečnosti potvrzuje i půlroční vyhodnocení. Řidiči tady sice nedodržují předepsanou třicítku, ovšem většina jich jezdí těsně pod čtyřicet. Projektant zřejmě počítal i s českou mentalitou. Při instalaci jakýchkoliv bezpečnostních prvků, ať už stavebních nebo reflexních, je proto odborný projekt nutný.
„Studie většinou obsahuje stávající stav, hrozící rizika a návrh řešení, ale musí to udělat odborník. Nám jako laikům se může líbit spousta věcí, ale vůbec to nemusí fungovat,“ uzavírá Cvrkal. Protože, jak známo, všeho moc škodí. Určitě každý z nás zná nějakou ulici, kde pro velké množství značek není schopen zaregistrovat, co je na nich vlastně napsáno.