Proč není plná přerušovaná a naopak?
Přerušovaná, plná nebo dvojitá plná – tyto čáry běžně vídáme na našich silnicích. Ponechme teď stranou dvojitou plnou a věnujme se plné a přerušované. Asi není potřeba říkat, že přes plnou čáru bychom neměli předjíždět, zatímco přes tu přerušovanou můžeme.
Určitě byste ve svém okolí našli silnice, kde by se vzhledem k dobrému rozhledu předjíždět dalo, ale přesto je tam plná čára, a naopak někde je přerušovaná čára a přitom tam vidět není. To, že by se na řadě míst měly čáry kreslit jinak, potvrzují i oslovení řidiči.
„Tam, kde je přerušovaná čára, bych nakreslil plnou, naopak určitě ne. Míst, kde je před zatáčkou přerušovaná čára, je na našich silnicích hodně. Vím to jako řidič z povolání.“
„Někde to dává logiku, někde ne. Například když jedete u Opatovic nad Labem směrem na Hradec Králové, tam je plná čára zbytečně dlouhá.“ Zmiňovaný úsek u Opatovic nad Labem se nachází na silnici první třídy číslo 37 z Hradce Králové do Pardubic.
O značení na silnicích prvních tříd rozhodují krajské úřady. Roman Kyncl ze silničního hospodářství na Krajském úřadu v Pardubicích říká, že na vše jsou normy: „Nehodový úsek je u odbočky na Vysokou nad Labem na silnici III. třídy. Špatně se tam vyjíždí z vedlejší silnice, je tam i zákaz předjíždění, a proto v tomto úseku byla deklarována úroveň dopravního značení podélná čára souvislá.“
Úředníci však nejsou na rozhodování sami. Pokud se staví nová silnice, je už rozmístění dopravních značek včetně vodorovného značení součástí projektu. K tomu se vyjadřuje i policie, která dává posudky i v případě, že se na již existující silnici něco mění. Posudek není pro úředníky závazný. I když ho většinou respektují.
Podle čeho posuzuje policie, kde bude plná a kde přerušovaná čára? „Při umísťování podélné čáry přerušované se policisté řídí platnými normami a technickými podmínkami pro umísťování dopravního značení. Důraz je kladen na dostatečný rozhled zejména během předjíždění, dále posuzujeme konkrétní stav okolí, například zástavbu, nebo jestli vozovka nestoupá nebo neklesá,“ říká pardubický policista Josef Bocan.
Pokud se vám někde zdá dopravní značení špatně udělané, musíte se obrátit na příslušný silniční úřad, zpravidla to bývá odbor dopravy na kraji nebo na radnici. Na silnicích I. tříd je to starost krajských úřadů, značení na silnicích II. a III. tříd mají na starosti obce s rozšířenou působností a o značkách na místních komunikacích rozhodují jednotlivé obecní nebo městské úřady. I ty se však musí řídit normami a většinou si nechávají udělat posudek od policie.
Některé zásady z příslušných norem cituje policista Josef Bocan: „Například pro místo, kde je nejvyšší povolená rychlost 50 km/h, musí být dostatečný rozhled zajištěn na délku 300 metrů. Pokud je to na silnici, kde se jezdí 90kilometrovou rychlostí, je to až 500 metrů.“