Aby konec kolony nebyl i vaším koncem

5. srpen 2011

Když se zamyslíte, jak dopadne souboj osobního a nákladního auta – a nemusí to být ani 40tunové monstrum, úplně bohatě stačí něco jako avie, řekněme „pětituna“, je jasné, kdo bude ve výhodě. Ovšem když to pak vidíte na vlastní oči, stejně vás mrazí v zádech. Řidiči osobních aut jsou zcela bezbranní a v případě nárazu kamiónu i bez šance na přežití.

Německý autoklub ADAC se rozhodl simulovat dojezd do kolony. Za návěs těžkého kamiónu postavil Mitsubishi Lancer kombi z 90. let a za něj stejně starý Renault Megane. Řítí se na ně obdoba avie, 5,5tunový nákladní man. Jeho řidič se dostatečně nevěnuje řízení, brzdí až na poslední chvíli, a proto zpomalí jen na 70kilometrovou rychlost. Náklaďák oba osobáky v mžiku slisuje.

„Výsledek je jasný na první pohled. Posádky v osobních autech neměly nejmenší šanci, náklaďák je před sebou doslova sroloval. Vidíme, jak mitsubishi přichází o kufr, pak ho náraz zvedá do svislé polohy a předkem je zapřené pod návěsem. Megane je zlikvidovaný téměř okamžitě, náklaďák jím doslova projíždí, aby pak připlácnul kabinu zvednutého mitsubishi na návěs. Je to zcela zničující,“ komentuje zpomalené záběry technik ADAC Andreas Ratzek.

Od roku 2015 by měly mít všechny nově zaregistrované náklaďáky radarový systém, který by v takových situacích vůz sám brzdil. To však nic nemění na tom, že dojezdy ke kolonám budou pro řidiče osobních aut v nejbližších zhruba deseti letech nadále extrémně nebezpečné. „K dopravním nehodám často dochází v důsledku nevěnování se řízení, což zejména v případě nákladních vozidel způsobuje tragické následky,“ potvrzuje z praxe příslušník policie David Bukovský z dálničního oddělení Rudná.

Prozíraví řidiči jezdí jen tak rychle, aby stihli zastavit. Plně se soustředí a předvídají reakce ostatních před sebou i za sebou. Pokud na horizontu vidí kolonu, začnou hned brzdit, aby ke koloně dojeli zvolna, a přitom stále bedlivě hlídají provoz za sebou – tedy jestli všichni brzdí. Na mimořádnou situaci upozorní nejen varovnými blinkry už při zpomalovaní, ale také třeba přerušovaným sešlápnutím brzdového pedálu, což aktivuje silné žárovky v zadních svítilnách. Zvlášť obezřetní jsou, pokud dojíždějí jako poslední. „Pokud vidím, že jsem v koloně poslední, nechám si před sebou klidně 50 metrů místa, abych mohl případně reagovat na nebezpečnou situaci. Když už však jsou za mnou další auta, dojedu vozidlo před sebou a mezeru si nenechávám.“

Pochopitelně se vždy držíme u kraje silnice, aby mohli projet záchranáři nebo auta odtahových služeb. Připomínáme, že jezdí prostředkem – jak u nás, tak v cizině. Řeč je však o dvouproudých komunikacích. Prostředkem také projíždějí motorkáři, na což byste neměli zapomínat, pokud se rozhodnete otevřít dveře nebo vystoupit.

„Musíme rozlišit dvě situace: když už stojím v koloně a za mnou jsou další vozy – to je už poměrně bezpečná situace, ale pokud vám například dojde na dálnici benzín a nikdo další za vámi není, to je opravdu nebezpečné,“ uzavírá David Bukovský.

V reflexní vestě označíme překážku a prcháme do bezpečné vzdálenosti dřív, než nás někdo smete. Celou událost také nahlásíme na linku 158.

autor: pek
Spustit audio