Co když je automatika na obtíž?
Nastartujete a světla se sama rozsvítí. To je vymoženost řady nových aut, díky které řidič nezapomene splnit povinnost celodenního svícení. Jenže co když je tenhle luxus na obtíž – například v Řecku by se podle tamějších předpisů přes den ve městě svítit nemělo, i když za to nejsou stanoveny žádné sankce, a v řadě evropských zemí se přes den svítit nemusí.
Pokud jste si pořídili rozsvěcení světel dodatečně, většinou půjde toto zařízení vypnout nebo odmontovat. Jednoduché je to třeba u octavií první generace. „Jde to obejít tím způsobem, že se vytáhne příslušná pojistka – potom automatické svícení nefunguje a světla se musí zapínat ručně. To se však týká opravdu nejjednodušších dodatečných instalací,“ říká automechanik z Prahy-Vinoře Josef Hořák.
Pokud si nechcete odpojit něco, co je důležité pro správný chod vašeho vozu, raději se do vytahování pojistek a podobných zásahů sami nepouštějte. Co dělat v případě, kdy se naše auto rozsvěcí samo, protože to tak nastavil výrobce? „Buď je to v softwarovém kódování, nebo v menu v palubním počítači,“ popisuje autoelektrikář Rudolf z Prahy.
Informaci o tom, jak je řešeno automatické rozsvěcení světel, najdeme v příručce k autu. Pokud to lze nastavit palubním počítačem, zvládnete to podle návodu sami. Když ne, musíte k odborníkům do servisu. Po napojení na diagnostiku je to pro mechanika otázka pár kliknutí myší na počítači a automatické rozsvěcení světel je vypnuté.
Pokud náhodou máte doma diagnostiku, raději se do vypínání sami nepouštějte. Některé vozy jako třeba mercedesy mají totiž nastavení dost složité. Na druhou stranu systém pozná, když například přestane svítit obrysové světlo a místo něj rozsvítí mlhovku, ale na nižší výkon.