Bezpečnost na přechodech u škol hlídají důchodci
Je 1. září, a proto na mnoha přechodech před školami byli ráno vidět policisté, kteří budou dětem asistovat i při odchodu ze školy. Podle naprosté většiny respondentů naší internetové ankety by to tak mělo být pořád. Jen 12 procent lidí si myslí, že na bezpečné přecházení dětí před školami by mohli dohlížet proškolení důchodci, zatímco zbývající tři procenta hlasujících by tuto starost nechala na škole.
Je to reálné? Skutečně je nutné, aby před školou musel někdo dohlížet na bezpečné přecházení dětí na přechodu? Bohužel dosavadní zkušenosti potvrzují, že řidiči ani před školami příliš nerespektují například snížení rychlosti, fungují snad jen výrazné zpomalovací prvky jako semafory nebo stavební prahy.
Na druhou stranu děti častokrát šťastné, že škola je za nimi, bezprostředně po opuštění školní budovy jaksi zapomínají na zásady bezpečného přecházení. Platí to po celý školní rok, nejen na jeho začátku. Silnice před školou je tedy skutečně rizikovým místem. „Přistoupili jsme k hlídání přechodů v blízkosti škol řádově před sedmi nebo osmi lety, kdy bylo na přechodu pro chodce sraženo dítě školou povinné,“ přibližuje tajemnice městského úřadu v Novém Bydžově Marcela Česáková.
Nejprve tam skutečně využívali strážníků městské policie, dlouhodobě se to však ukázalo jako neudržitelné. „Strážníci mají poslední dobou hodně jiných úkolů, proto v posledních dvou letech využíváme levnější pracovní síly. V první fázi jsme využívali veřejnou službu, ovšem ta není stoprocentně spolehlivá, takže jsme přešli k tomu, že u přechodu pro chodce hlídají důchodci. Je s nimi uzavřena běžná dohoda o provedení práce nebo pracovní činnosti.“
Policisté tuto aktivitu jednotlivých městských úřadů vítají, i když, jak doplňuje Jan Melša z policejního prezidia, člověk, který na přechodech pro chodce chce zajišťovat bezpečné přecházení, musí vědět, jak to přesně udělat. „Vše, co přispěje ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu, podporujeme. Pokud tam taková osoba bude, měla by být seznámena se zásadami bezpečného přecházení a měla by vědět, jak může pomoct a kam až může zajít. Je to stejné, jako když učitelka základní školy zastavuje na přechodu pro chodce provoz – také řádně proškolená osoba může pomoct při usměrňování provozu.“
Hlavní rozdíl mezi policejní a „důchodcovskou“ hlídkou je jednoznačný. Dobrovolníci mohou být u přechodů po celý rok. „Bývají tam několik hodin ráno, kdy děti přijíždějí veřejnou dopravou do Bydžova, a potom jsou tam v době oběda a odchodu ze školy, kdy je pohyb školáků největší,“ pokračuje Marcela Česáková.
Také šéfka nadace BESIP ministerstva dopravy Kateřina Budínová je přesvědčena, že právě obec může zajistit bezpečné přecházení dětí na přechodech před školami i jinak než jen s využitím policejních hlídek. „Je to na samotných městech a jejich dopravních odborech, aby to vyhodnotily ve spolupráci s městskou policií. Pokud taková riziková místa opravdu jsou a jestliže je u nás dost aktivních seniorů a také nezaměstnaných, tak tato činnost by mohla být jednou z forem, jak tyto lidi zaměstnat.“
Jenže to není tak jednoduché. V Novém Bydžově to s nezaměstnanými zkusili, ale brzy od toho upustili. „Hlavní problém byl v organizaci jejich práce, protože se nám několikrát opakovaně stalo, že ráno prostě u přechodu nebyli. To se potom špatně dohání,“ vysvětluje Česáková.
Finanční odměna za hlídání školních přechodů je totiž jen symbolická, odměnou je hlavně dobrý pocit. „Odezva je velmi pozitivní,“ uzavírá Marcela Česáková.