Show-autosalóny vítězí nad tradičními světovými autosalóny

15. září 2011

Má smysl v době internetu pořádat světové autosalóny? Tak jsme se vás celý týden ptali v naší internetové anketě v souvislosti s probíhajícím autosalónem ve Frankfurtu. Váš, řekněme, společný názor se ukázal jako jednoznačný – 82 procent si myslí, že světové autosalóny stále má smysl pořádat, a jen 18 procent zvolilo možnost, že to smysl nemá.

Účastníci ankety mají v podstatě stejný názor jako automobiloví odborníci, kteří však upozorňují, že neotřesitelnou pozici světových autosalónů v Ženevě, Frankfurtu a Paříži mohou do budoucna ohrozit malé regionální výstavy aut a takzvané „show-autosalóny“.

Na právě probíhajícím frankfurtském autosalónu byste asi jen těžko našli během úvodních dvou novinářských dní odborníka, který by zpochybnil důležitou roli světových autosalónů pro dnešní výrobce aut. Už jen proto, že tyto akce mají díky obrovské publicitě v médiích pro automobilky jasný marketingový rozměr. „Minimálně 14 dní před začátkem autosalónu se o autech mluví víc než obvykle. Na zákazníky to působí i tak, že se začnou zajímat o to, zda by neměli vyměnit auto. Autosalón má tedy význam nejen ten, že lidé mohou prohlížet a porovnávat mezi sebou jednotlivé vozy, ale zároveň s sebou přináší rostoucí zájem o auta,“ říká motoristický publicista Vlado Rybecký.

Ještě před začátkem světového autosalónu se o vozech, které na nich mají premiéru, můžete ledacos dočíst nebo si je i prohlédnout na fotografiích. Ani to však pozici světových autosalónů neohrožuje. „Na internetu samozřejmě najdete veškeré informace, to je bezpochyby velký pomocník, ale vyzkoušet si vůz na vlastní kůži, posadit se do něj a moct si ho osahat určitě význam má. V člověku se totiž mohou probudit určité emoce, které z prohlížení fotek na internetu asi nezískáte,“ dodává Martina Bedrnová z Citroënu.

Také účast tisíců novinářů na každém světovém autosalónu naznačuje, že neztrácejí na významu. Vlado Rybecký si toho všímá v zájmu novinářů ve Frankfurtu. „Jezdím sem už několik let, ale mohu říct, že počet lidí neubývá. Možná se mění složení národností – dřív sem jezdilo hodně Číňanů a Korejců, teď je tu spíš víc Rusů. Autosalón má pro odborníky nesporný význam.“

Dá se to přirovnat třeba k tenisu, který není sportem číslo 1, ale když se hraje jeden ze čtyř grandslamů, sleduje je celý svět. Stejné je to i se světovými autosalóny. Ovšem i tak může význam velkých světových autosalónů v Evropě postupně klesat. Posilovat by mohly spíš ty regionální, podobné těm, které se pořádají na mnoha místech ve Spojených státech. „Tam se v současnosti prodává nejvíc vozů pro řadové zákazníky. V Evropě je tento trend ještě trochu nevyužitý. Velkým přínosem těchto regionálních autosalónů je možnost si auto prohlédnout, porovnat ho s konkurencí, vybírat z široké nabídky a na místě se dohodnout. V České republice by se tyto autosalóny musely pořádat na krajské úrovni.“

Co se týká velkých nadnárodních automobilových akcí, do budoucna budou asi vítězit takzvané „show-autosalóny“. Úspěšným příkladem je motoristická výstava v italské Boloni, která je, světe, div se, nejnavštěvovanějším autosalónem v Evropě. „Jde tam především o show, lidé tam chodí za zábavou, odehrávají se tam různé závody, lidé se mohou setkat se závodními jezdci a pobavit se na dalších mnoha různorodých akcích. Je to skvělá možnost, jak využít volný čas ve spojení s prohlídkou zajímavých nových aut. Není to prostě taková kravatová záležitost jako tady ve Frankfurtu, ale má obrovský úspěch a jezdí tam mnohem víc lidí než na klasické autosalóny,“ dodává Vlado Rybecký.

Připravme se tedy na to, že i tradiční „kravatové“ světové autosalóny v Evropě jednou nabídnou třeba koncerty známých zpěváků nebo atraktivní závody uvnitř výstaviště.

autor: jař
Spustit audio