Přetížené kamióny odhalí mýtné brány
Jeden přetížený kamión poškodí silnici stejně jako 16 tisíc osobních aut. Dopravci to však příliš neřeší, vědí, že kontroly jsou v podstatě věcí náhody. Vždyť při nedávné pardubické akci prakticky třetina kontrolovaných aut vážila víc, než povolují normy. To by se však mělo změnit.
Kontrolou vážení by díky využití stávajících mýtných bran a vysokorychlostních vah mělo projít v podstatě každé nákladní auto, dokonce už existuje testovací provoz ve Zlíně-Malenovicích. Princip je velmi jednoduchý. „Řidič kamiónu vůbec nepozná, že byl zvážen. Projede pod kontrolní branou, kterou denně projíždí, a tenká čidla umístěna v silnici vozidlo zváží. Kontrolní systém tedy přidá ke kontrole mýtného také kontrolu hmotnosti vozidla a verifikovaná data jsou potom posílána celní správě.“
Potom by se přetížené kamióny mohly sankcionovat podobně jako řidiči překračující rychlost. Města tuto pravomoc mají už pár let, ve sněmovně to prosadil tehdejší ministr Bendl, bohužel se tenkrát zapomnělo na to, že důkaz o přestupku mohou vydat pouze takzvaná stanovená měřidla, což vysokorychlostní váhy nebyly. Teď už to však neplatí. „Díky tomu, že se tato měřidla objevila ve vyhlášce o měřidlech, mohou být výstupy z tohoto měřidla použity jako podklady pro stanovení sankcí, poplatků a pokut,“ přibližuje zásadní novinku Jan Huser z Centra služeb pro silniční dopravu, které certifikovanými mobilními váhami udělá ročně zhruba tři tisíce kontrol, při kterých je však nutné auto zastavit. Zároveň se podílelo na testech zmíněných dynamických vah. „Provedli jsme několik porovnávacích měření. Nejprve se vážilo na dynamické váze a potom na naší váze a výstupy se porovnávaly. Pracovníci, kteří u tohoto vážení byli – musím podotknout, že byli dost skeptičtí, říkali, že se výsledná data vzácně shodla.“
V současnosti se připravuje prováděcí vyhláška a poté by už mohlo začít automatické vážení pod vybranými mýtnými branami. „V první fázi se uvažuje především o dálnicích v blízkosti hraničních přechodů, abychom mohli odhalit zahraniční přetížené kamióny.“
Jenže to by nemuselo mít ten správný efekt. V cizině totiž mohou kamióny vážit maximálně 40 tun, zatímco u nás je limit vyšší – 48 tun. Problematická je spíše regionální doprava. „To jsou například různé zavážky z lomů a dolů, které jezdí po vnitřních komunikacích. Málokdy se stane, že by byla přetížena tranzitní nebo mezinárodní doprava, to jsou skutečně výjimky – například východního bloku jako Rumunsko, Bulharsko, případně Polsko,“ potvrzuje z praxe Miroslav Boušek z pražské dopravky.
Navíc je nutné dořešit ještě jeden problém, aby bylo kamión kde odstavit, protože následná, mnohdy složitě vymahatelná pokuta má výrazně menší efekt než okamžitý zákaz jízdy. „Je třeba využít místo, kde se dá vozidlo bezpečně odstavit – samozřejmě ho volit s rozumem, aby náklaďáky nesjížděly na okresní komunikace a ostatní silnice, kde by efekt byl opačný. Rychlostní vážení je efektivní, ale nesmíme zapomínat, že například v Praze není tolik míst na odstavení vozidel, abychom to mohli používat,“ uzavírá Miroslav Boušek. Bohužel zatím je to problém celorepublikový.