Sportovní obložení – o pětinu lepší, o třetinu dražší
Jak dobře víme z vašich reakcí, jsou mezi majiteli aut i tací, kteří svému plechovému miláčkovi dopřávají to nejlepší a doslova si ho hýčkají, kromě většiny, která řeší až vzniklé potíže s autem. Pro takové nadšence je samozřejmostí pravidelná péče o vůz, nadstandardní paliva i maziva a mnozí z nich vylepšují i automobilové komponenty. Zvlášť ty, které podléhají opotřebení – například brzdy.
Nebudeme tu teď rozebírat celkovou přestavbu brzdového systému a její náhradu za výkonnější, protože vzhledem k finanční i časové náročnosti je to záležitost pouze lidí, kteří svůj vůz přestavují pro závodní nebo tuningové účely. To výměna brzdového obložení je jiný příběh – takzvané sportovní destičky si na auto může dát každý, kdo je ochoten si připlatit. Stojí zhruba třetinu oproti běžné řadě. „Předností těchto brzdových segmentů je především to, že si udržují vysoký koeficient tření i při vyšší teplotě – to znamená, že výborně brzdí a i při opakovaném brzdění nedochází k slábnutí brzdového účinku,“ říká František Kepka z firmy Federal Mogul.
Ovšem ne každé brzdové obložení označené jako sportovní má jen pozitivní vlastnosti – skutečné závodní obložení má totiž za studena dramaticky nižší účinnost. „Pokud jde o třecí materiály používané pro sportovní účely, jsou to speciální materiály, které dobře fungují při zahřátí na určitou teplotu, takže například při závodě. K tomu v běžném provozu nedochází, a proto brzdové destičky musejí být homologovány – aby byly schopny vyvinout potřebný brzdný moment jak v chladném, tak v teplém stavu. Všechna brzdová obložení jsou proto homologována podle předpisu R90.“
Obložení, které tuto homologaci nemá, bývá prodáváno s označením „jen pro tuningové nebo závodní určení na uzavřených tratích“. Tím se prodejce zbavuje odpovědnosti za případné potíže s tímto dílem u nezodpovědného řidiče, který by se kvůli studeným, a tedy nepříliš brzdícím brzdám dostal do potíží. Používání takového neschváleného obložení může mít pochopitelně vliv i na případnou náhradu, respektive nenáhradu škody.
Nicméně jak jsme říkali v úvodu, schválené výkonnější obložení s lepšími vlastnostmi, než mají díly z prvovýroby, na trhu pochopitelně existuje. „Jsou to brzdové desky vycházející ze sportovních materiálů, ale jsou přizpůsobeny pro běžný provoz. To znamená, že splňují předpis R90 a jsou podle něj také homologovány. Tyto segmenty brzdí víc než originální díly,“ popisuje František Kepka.
Brzdící účinek je vyšší zhruba o pětinu a cena je proti běžné výrobní řadě vyšší obvykle o třetinu – je to také proto, že výrobci zohledňují nejen náklady na odlišnou směs obložení, ale také na jiný, zpravidla výraznější vzhled destiček. Konkrétní podrobnosti se dozvíte u šikovných prodejců autopotřeb v závislosti na typu svého vozu. Ještě dodejme, že pokud budete měnit i kotouče, obvykle se vyplatí koupit vše od jednoho výrobce.