Kdy vyměníte „sandály za sněhule“?

6. říjen 2011

Většina motoristů bude přezouvat auto na zimní pneumatiky. Alespoň to vyplynulo z naší internetové ankety, podle které 46 procent lidí přezuje ještě v říjnu a dalších 40 procent to nechá na listopad. Ostatní motoristé si s přezouváním hlavu nelámou – buď proto, že na autě mají stále zimní kola, nebo naopak, že i v zimě věří letním pneumatikám. Jenže ty se na zimu moc nehodí.

Je to stejné jako s botami – v sandálech se chodí v létě, v teplých kozačkách v zimě. Jen blázen by je nosil naopak. U pneumatik je zlomovým bodem teplota 7 °C. Pokud se po většinu dne teploměr šplhá nad tuto hodnotu, jsou ideální letní pneumatiky, ovšem pokud je venkovní teplota nižší, je bezpečnější jezdit na zimních pneumatikách. „Složení běhounu zimních pneu umožňuje lepší přilnavost i při nižších teplotách. Směs totiž obsahuje víc křemíku. Důležité také je, že zimní guma má spoustu lamel, které pomáhají při jízdě v extrémních podmínkách, což je sníh a led,“ zdůrazňuje zástupce jednoho z výrobců pneumatik Boris Tománek.

Běhounová směs letní pneumatiky při teplotách nižších než 7 °C ztvrdne a brzdná dráha se pak prodlužuje. Výhodou nejsou ani celoroční pneumatiky. „Test celoročních pneumatik, které jsme prováděli v zimě i v létě, potvrdil, že výrobek, který by byl optimalizován pro celý rok, neexistuje a opravdu se vyplatí přezouvat na letní a zimní sezónu,“ potvrzuje Václav Beneš z časopisu dTest.

Ostatně mnozí motoristé už se sami přesvědčili o obrovském rozdílu v jízdě na letních a zimních pneu a automaticky své auto přezouvají na zimní pneumatiky. Jenže doposud to dělali většinou až s prvními mrazíky nebo dokonce s prvním sněhem. Teď je to však jinak. Podle novely zákona musejí mít osobní auta od 1. listopadu do konce března zimní pneumatiky s minimálně čtyřmilimetrovým vzorkem na všech komunikacích – značka Zimní výbava tak pozbývá platnosti.

Zároveň zůstává podmínka souvislé sněhové či ledové vrstvy, stejně tak poněkud ošemetná formulace, že zimní pneumatiky jsou nutností, pokud se dá předpokládat, že se během jízdy mohou na silnici tyto ryze zimní podmínky vytvořit. Vzhledem k nestálosti našeho počasí z toho vyplývá jediné – 1. listopadu mít přezuto. I sami řidiči tak nové nařízení vnímají a přezouvat budou tak, aby 1. listopadu vyjeli na zimních.

V pneuservisech je zatím klid před bouří, což je vzhledem k uplynulému letnímu víkendu zcela logické. Vždyť kdo by myslel na zimní pneumatiky. „Všichni jsou zatím v pohodě, ale určitě to velice rychle začne a potom to bude mela,“ je přesvědčen Josef Bureš z pražského servisu Imofa, kde už teď začínají přezouvat služební auta fleetových zákazníků, aby to všechno stihli.

Co se však stane v případě, pokud i přes zákonnou povinnost vyjedu v listopadu na letních pneumatikách? „V podstatě vám nic nehrozí do chvíle, než způsobíte někomu škodu nebo jestli vás v rámci silniční kontroly nechytne policie za hustého sněžení. Pokuta vás však nemine v případě, kdy například zablokujete nějakou pozemní komunikaci nebo dojde k dopravní nehodě,“ konstatuje dopravní právník Jan Kněžínek.

Pokuta sice není vysoká, ale problém mohou dělat pojišťovny při plnění náhrady škody při nehodě. „Hrozí pokuta ve správním řízení maximálně 2,5 tisíce korun, nicméně bezpečnost by měla být na prvním místě,“ uzavírá Jan Kněžínek.

autor: evk
Spustit audio