Snížení spotřeby vyžaduje kázeň
Už zase prázdná nádrž, a přitom jsem nedávno tankoval. Tuto větu si určitě někdy řekl každý motorista, leč najeté kilometry něco stojí. Někoho víc, někoho méně a nemusí to být ani tím, že každé auto má jinak deklarovanou spotřebu. Důležitý je ekonomický styl jízdy. Díky němu se totiž dá docela ušetřit.
Právě na ekonomickou jízdu se zaměří zítřejší další pokračování soutěže Autoškola národa ve vysílání České televize. Na jihlavském polygonu si ji na vlastní kůži vyzkoušeli i moderátoři pořadu Lucie Výborná a Aleš Háma. Poté, co daný úsek projeli, jak nejlépe uměli, jim dal pár cenných rad odborník Jiří Patera a pak dostali na výběr, jestli moravská svatba, nebo jihočeská chalupa.
V tu chvíli udělala dopolední moderátorka Radiožurnálu Lucie Výborná zásadní chybu. „Bála jsem se, že na moravské svatbě přijdu o játra, tak jsem si raději vybrala českou chalupu. Jenže vzápětí jsem zjistila, že česká chalupa znamená auto plně naložené zedníky, z nichž každý vážil bezpečně přes sto kilogramů, na střeše naloženou zahrádku a navíc podhuštěná kola. To se opravdu o úspoře nedalo mluvit,“ říká Lucie Výborná a pokračuje: „Naopak Aleš Háma vezl na moravskou svatbu tři čtyřicetikilové modelky se dvěma malými balíčky, takže on určitě musel nějaké palivo ušetřit.“
Přesné rozdíly mezi ekonomickou a neekonomickou jízdou se dozvíte až zítra z televize, ale pocity řidiče jsou naprosto jasné. „Jde o pár zásad, které když bude řidič dodržovat, povede se mu snížit spotřebu svého vozu. Myslím si, že také záleží na tom, aby řidiči bezhlavě netankovali palivo jen proto, že je levné.“
Spotřebu totiž ovlivňuje hodně věcí. „Základem je dobrý technický stav vozidla, pneumatiky nahuštěné podle předpisu výrobce a vézt s sebou opravdu minimum zbytečných věcí. Také střešní box a zahrádka zvyšují spotřebu, zvlášť při jízdě na dálnici,“ popisuje Miroslav Lhoták ze společnosti Dekra Automobil.
Například střešní boxy mohou v závislosti na aerodynamice zvyšovat spotřebu minimálně o dvacet procent. Velký vliv má také zapnutá klimatizace, rádio a další spotřebiče. Je proto třeba zvážit, jestli je nutné mít klimatizaci puštěnou vždy.
Nenápadným zvyšovatelem spotřeby paliva je tlak v pneumatikách. Problém je především při podhuštěných kolech. „V této situaci se výrazně mění valivý odpor a tím se zvyšuje spotřeba vozu. Pokud by chtěl někdo ušetřit třeba pět, deset procent na valivém odporu, ale nebude mít správný tlak v pneumatikách – například bude o 15 procent nižší, tak může být nakonec spotřeba ještě vyšší,“ zdůrazňuje Jaroslav Třetina z firmy Bridgestone. Rozdíl ve spotřebě může klidně dělat i jeden litr na sto kilometrů.
Výrazným prvkem, který naopak snižuje spotřebu, je defenzivní jízda. Optimální otáčky motoru jsou kolem dvou, dvou a půl tisíc newtonmetrů. „Řidič musí předvídat a o jízdě přemýšlet. Například když vidí, že se blíží ke křižovatce, kde svítí červená, neměl by jet až do poslední chvíle a potom brzdit. Naopak by měl sundat nohu z plynu a dojet setrvačností ke křižovatce. Je to bezpečnější a také hospodárnější, protože nemusím používat brzdy. Stejný postup je také například při dojíždění k začátku vesnice,“ dodává Miroslav Lhoták.
Výhodou v tomto směru může být palubní počítač, kterým si můžete alespoň orientačně kontrolovat okamžitou spotřebu.