Rozšíření autobusů na CNG brání mýty

20. říjen 2011

Možná už víte, že specialisté předpovídají v příštích letech dramatický nárůst poptávky po vozidlech na zemní plyn. Záměrně jsme použili slovo vozidlo, protože mezi ně patří jak osobní auta, tak například autobusy, o kterých bude právě teď řeč.

Naprostá většina autobusů v Česku jezdí na naftu. Některé dopravní podniky experimentují s autobusy plně elektrickými – například v Ostravě, a jiné podniky zkoušejí autobusy hybridní – například v Praze. Zdaleka nejrozšířenější alternativou nafty je zemní plyn. „V České republice je k dnešnímu dni už 326 autobusů na CNG, což je obrovský nárůst za posledních pět let. Nové autobusy na stlačený zemní plyn stále přibývají, naposledy je pořídilo město Jihlava,“ říká Markéta Schauhuberová z České plynárenské unie.

Po České republice by dávno mohlo jezdit plynových autobusů mnohem víc, jenže to by nesměly být dopravní podniky v zajetí nejrůznějších mýtů. „Jedním z nich je mnohem vyšší pořizovací cena autobusu na CNG než autobusu s pohonem na naftu. Tento mýtus lehce vyvrátím, protože v Jihlavě i v Pardubicích pořídili autobusy na CNG za stejnou cenu jako autobusy na naftu.“

Autobusy na CNG navíc neplatí silniční daň. Problémy nejsou ani se stavbou plnicí stanice, protože když dopravní podnik koupí v prvním roce víc než čtyři autobusy, postaví jim plynaři plnicí stanici zadarmo. „Pro velkoodběratele CNG je dlouhodobě zaručena úspora dvě až tři koruny za ujetý kilometr.“

S naftovým autobusem je srovnatelný dojezd i doba tankování. Co srovnatelné není, to je čistota výfukových plynů. „Další mýtus je, že naftový autobus splňující emisní normu Euro 5 produkuje stejné množství zplodin jako autobus na CNG. To je samozřejmě omyl, protože autobusy na stlačený zemní plyn už teď splňují připravovanou emisní normu Euro 6.“

Zatímco chodcům i cestujícím by čistší a tišší autobusy na zemní plyn jen prospěly, samotní řidiči MHD z nich dvakrát velkou radost údajně nemají. „Rozdíl v řízení obou autobusů není, jsou to naprosto stejné autobusy. Ovšem s přechodem na CNG končí možnost nosti si domů naftu v kanystru, která se ztratila v takzvaných úkapech. Ty však mohou v některých dopravních podnicích dosahovat až miliónu korun. Stlačený zemní plyn si nikdo domů v kanystru neodnese,“ uzavírá Markéta Schauhuberová.

autor: pek
Spustit audio