Senioři v dopravě – nebezpečí „na druhou“

2. listopad 2011

Říká se, že starší lidé jsou někdy jako děti. Jenže zatímco dětem se bezpečné chování v dopravním provozu stále připomíná, u seniorů se jaksi předpokládá, že všechno vědí. V každém období lidského života však člověk vnímá silniční provoz jinak, a právě proto nadace BESIP ministerstva dopravy odstartovala projekt Bezpečnost seniorů v dopravě.

„Populace nad 65 let věku činí víc než 15 procent obyvatel České republiky. Demografický fenomén neumíme zastavit a je stejný v celé Evropě. Vzhledem k číslům úmrtnosti seniorů vnímáme tuto kategorii i tuto generaci jako jednu z nejohroženějších,“ říká nová vedoucí nadace BESIP Ivana Pánková.

Její slova potvrzují i statistiky dopravních nehod, kdy až 19 procent všech obětí jsou lidé nad 65 let. Je celkem jedno, jestli šlo o chodce, nebo řidiče, každá ze skupin má vlastní problémy se současným provozem. „Senioři-řidiči jezdí se starší technikou, řidičskými zkouškami prošli třeba před čtyřiceti lety, takže ani neznají všechny současné předpisy – neznají kruhové objezdy nebo nevědí, jak funguje pravidlo zipu,“ komentuje zmocněnec ministra dopravy pro BESIP Karel Loprais.

Svá specifika mají i chodci-senioři. „Většina lidí chodí v tmavém oblečení a neuvědomují si, že nejsou vidět. Někteří z nich možná ani nemají řidičský průkaz, v provozu se nepohybují, takže jim problematika dopravy moc neříká. Proto si neuvědomují, že nejsou vidět.“

BESIP se chystá za seniory

Právě to by chtěla změnit zmíněná kampaň nadace BESIP nejen v rozhlasových a televizních spotech, ale především při besedách s našimi seniory po celé republice. „V rámci každého spotu chceme ukázat na zažité způsoby chování, které určitým způsobem souvisí s konzervatizmem našich seniorů. Chceme jim také ukázat, jak se mají chovat bezpečně, aby ztráty na životech nebyly tak vysoké,“ dodává Ivana Pánková.

Průvodcem televizních spotů bude taktéž senior a herec Rudolf Jelínek. Za pomocníky bude mít děti, protože pro ně jsou například reflexní materiály naprostou samozřejmostí, tak proč by jejich výhody neměly ukázat i svým prarodičům.

V Motožurnálu se budeme podrobněji věnovat jednotlivým krizovým situacím – například jen málokdo si uvědomí, že krok 65letého člověka je skoro o polovinu kratší než u třicátníka, a proto mu zabere víc než 12 sekund, než přejde silnici po přechodu pro chodce. To už mohou někteří netrpělivci za volantem pořádně vypěnit, jenže zcela zbytečně, protože si neuvědomují, že i oni budou jednou staří.

autor: evk
Spustit audio