Listopadové šero schová chodce
Suchá statistika říká, že každý měsíc letošního roku zaplatilo deset chodců životem za svou či řidičskou neopatrnost. Jenže teď je listopad a bude to ještě horší, protože jde o dlouhodobě nejkritičtější měsíc z pohledu tragických nehod chodců. Za posledních deset let jen v listopadu zahynulo 242 lidí a to je výrazně více než v jiných měsících roku.
V čem je hlavní problém? Především v tom, že se dřív stmívá. Koncem října se mění čas a chodci a řidiči si prostě musejí zvykat, že už kolem páté hodiny začíná být šero a v šest je tma. Zároveň však začíná být chladněji, takže lidé si oblékají teplejší bundy, které bohužel většinou mívají tmavou barvu. To je častokrát smrtící kombinace – vždyť všech jedenáct chodců, kteří loni v listopadu zemřeli na silnicích mimo obec, zahynulo za snížené viditelnosti. To je obecně problém posledních let.
„Například v listopadu roku 2008 zahynulo 29 chodců, zatímco v říjnu pouze 11. Obdobná situace byla v roce 2009, kdy na poslední měsíc roku připadlo 31 usmrcených chodců, což je dvojnásobek předchozích měsíců. Nejinak tomu bylo i v roce 2010. Ukazuje se, že tato situace přetrvává několik let, a zřejmě ani letošní rok nebude v tomto směru výjimkou,“ přibližuje statistiky policejního prezidia Josef Tesařík.
Záleží na nás, svůj díl odpovědnosti mají jak chodci, tak řidiči. Nejlepší je řídit se jednoduchým heslem „vidět a být viděn“, jenže právě na to pěší účastníci provozu často zapomínají. „Chodci jsou přesvědčeni, že když oni vidí světla vozidla na vzdálenost sta nebo dvou set metrů, musí je vidět také řidič jedoucí ve vozidle. To je však omyl. Doporučuji, aby chodci vždy chodili po levé straně komunikace a nezapomněli si vždy vzít nějaký reflexní prvek na oblečení nebo alespoň světlou bundu, aby o nich řidič dopředu věděl.“
Buďte „osvíceni“
Reflexní páska – naprosto nenápadný šedý proužek na oděvu, odráží světlo až na vzdálenost dvou set metrů. To je dost, aby řidič mohl zareagovat. Problém pro chodce však nastává i v situaci, kdy je na vozovce víc aut. „Riziko vyvstává hlavně ve chvíli, kdy se míjejí dvě auta a řidiči jsou oslněni – to pak chodce lehce přehlédnou, pokud na sobě nemá nějaký reflexní prvek,“ upozorňuje ambasador nadace BESIP Karel Loprais.
Řidičům bychom zase rádi připomněli jejich povinnost o technické způsobilosti vozidla, tedy aby dobře brzdilo, mělo vhodné pneumatiky a především v pořádku osvětlení. Není to však jen o tom, jestli jim svítí všechny žárovky. To by měla být samozřejmost. „Měli by si také očistit světlomety, aby vozidlo bylo vidět. Řidiči by si měli uvědomit i to, že staré stěrače mohou zapříčinit nehodu, protože pak nedostatečně stírají přední sklo,“ varuje Karel Loprais.
Řidiči by zároveň neměli zapomínat na to, že za snížené viditelnosti je mnohdy nutné jet pomaleji než za denního světla, protože nikdy nevíte, co na vás ve tmě čeká. Připomínat to budou i policisté, kteří během letošního podzimu rozdají na 35 tisíc reflexních pásek především chodcům a cyklistům, ale také řidičům. Nebudou to speciální preventivní akce, ale například při normální silniční kontrole, nebo když na ulici uvidí člověka, který z hlediska silničního provozu není příliš vidět.