Stejně jako vám, ani motoru se do zimy nechce

25. listopad 2011

Teploty na teploměrech pomalu klesají. Čím víc mrzne, tím větší je riziko, že nenastartujete. Na vině bývá zpravidla vybitá baterie a s klesající teplotou se k tomu bude přidávat i zmrzlá nafta. Ovšem už samotný start motoru není pro auto zrovna nejjednodušší.

Zatímco hokejisté nebo fotbalisté v jakémkoliv počasí absolvují před výkonem potřebnou rozcvičku, motoru ji nijak udělat nemůžete. Proto byste k němu v zimě měli přistupovat s patřičným respektem.

Moderní motory, myslíme ty z posledních dvaceti let, už nemají sytič. Řidič tedy nemusí nastavovat bohatost směsi při studeném startu. Motor a jeho řídící jednotka si s tím poradí sama. „Obecně nastavená hranice obohacení studeného startu je kolem 5 °C, takže už při této teplotě se u některých typů aut aktivuje například žhavení nebo se změní nastavení předstihu, případně předvstřiku, záleží na typu motoru. Při teplotách kolem nuly už bude režim studeného startu aktivován ve všech vozech,“ vysvětluje odborník na diagnostiku Zbyněk Sedlář.

V zimě to má naftový motor těžší

U naftových motorů záleží na tom, jaké auto máte. U starších aut musíte před otočením klíčku do polohy start nejprve počkat, než se nažhaví žhavící svíčky. Roli opět hraje typ motoru. „Je to dost individuální. Jsou například vozidla, která automaticky sepnou žhavení při otevření dveří, takže se o to řidič ani nemusí starat. Proces žhavení je téměř dokonalý – trvá krátce, protože žhaví přímo ve spalovacím prostoru, kde je efektivita žhavení velmi vysoká. Díky tomu to běžný řidič téměř nepozná,“ pokračuje Sedlář.

Samotné nastartování je pro naftový motor těžší než pro benzínový. „Pokud je vznětový motor v pořádku, má v pořádku kompresi, tak ani teplota –20 °C nedělá při startu problém. Upozornil bych však zejména spořivé řidiče, kteří tankují nekvalitní naftu. Ta totiž může zamrzat. Pokud se vám stane, že nastartujete bez problémů, ale motor potom, lidově řečeno, chcípne a už nejde nastartovat, znamená to, že se v palivovém filtru usadily krystaly vody, parafínu nebo ostatních přísad,“ varuje odborník na diagnostiku.

Sešlápnout spojku a vypnout spotřebiče

Každopádně čím nižší je teplota, tím větší klid byste měli dopřát autu při startu a nechat ho vyrovnat se s požadovanou zátěží postupně. „Doporučuji sešlápnout spojku, abyste ulehčili odpor převodovky, a také vypnout spotřebiče, abyste nezatěžovali baterii. Potom můžete nastartovat,“ radí Zbyněk Sedlář. Po nastartování pak můžete zapnout rádio, klimatizaci, respektive topení a tak dále. Záleží také na elektroinstalaci, protože moderní auta už při startu všechny spotřebiče odpojují automaticky.

Krátké zahřátí motoru před jízdou, například při oškrábání oken, není na škodu, ale autu nijak výrazně nepomůže. To se totiž nejlépe zahřeje samotnou jízdou, při které se prohřeje nejen motor, ale i převodovka a celé pohonné ústrojí. Po startu se snažte auto nepřetěžovat a udržovat motor v rozumných otáčkách do 2500 ot/min. u nafty a do 3000 ot/min. benzínu.

autor: pgj
Spustit audio