Hebden, Reid a Gustafsson natočili free-jazzové album roku
Živé album Live at the Southbank je finálním dokumentem pětileté spolupráce elektronika Kierana Hebdena (aka Four Tet) a legendárního jazzového bubeníka Steva Reida, který loni v dubnu zemřel na rakovinu. Na pozoruhodné desce se k oběma muzikantům přidal ještě švédský saxofonista Mats Gustafsson.
Každý z trojice muzikantů, kteří mají na svědomí šestici skladeb na albu Live at the South Bank, pochází z jiné země, náleží k jiné generaci a dobovému i stylovému kontextu. Navzdory těmto rozdílům vznikla fantastická, pulsující elektro-jazzová nahrávka, která je testamentem jedné nevšedně kreativní spolupráce a zároveň nejsilnějším letošním albem na poli volné improvizace.
Britský elektronik Kieran Hebden, známý spíše jako Four Tet, do mixu vhání masivní vír zvonivých samplů, hlukových ploch, smyček, bublavých basových linek a čvachtavých analogových bzuků, zatímco americký klasik Reid udivuje svým neposedným, expresivním a fyzicky náročným způsobem hry na bicí. Po hypnotizující, více jak čtvrthodinové ouvertuře Morning Prayer se skladbou Lyman Place se pak dostává do hry i manický, z řetězu urvaný saxofon švédského free-jazzového diktátora Matse Gustafssona (ten s oběma muzikanty hrál tehdy vůbec poprvé!).

V Lyman Place se do zvuků připomínajících roztáčení turbín derou saxofonové skřeky na hranici agónie asociující celou plejádu zástupců zvířecí říše. Skladby s otevřenou, abstraktní strukturou (People Be Happy) střídají tracky určované bezmála pochodovým rytmem; sem patří i vrcholná Untitled, která nejzřetelněji evokuje Hebdenovu sólovou tvorbu (i samplem ze stejnojmenné skladby z Four Tetova alba Rounds). V závěrečné The Sun Never Sets zase Gustafsson do nejchytlavějších motivů, které kdy Hebden s Reidem upekli, nečekaně vypouští jurodivou bluesovou bestii.
Ačkoli tracky na ní obsažené jsou často intuitivním rozvedením albových verzí jednotlivých kompozic, živá (více jak osmdesátiminutová) deska Live at the South Bank v mnoha ohledech převyšuje všechna dosud vydaná alba dvojice Hebden-Reid; a to jak obě pokračování jejich Exchange Sessions, tak i opusy Tongues a NYC, kde se brilantní okamžiky mísili s poněkud jednorozměrnými experimenty. Tahle živá improvizace je nespoutanější a energičtější, a přitom koncíznější, plná emocí. Všichni tři pánové tu projevují málo vídaný smysl pro gradaci a vzájemnou souhru: nikdy se zbytečně nepředvádějí, nesklouzávají k triviálnímu jamování, nýbrž náruživě objevují. Jen škoda, že už se nikdy znovu nesejdou.

Nejposlouchanější
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor


Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.