Výběr z denního tisku, 30. listopadu

30. listopad 2011

Připravil Martin Luhan.

Začněme Zakázaným uměním, o němž se píše na kulturní straně Hospodářských novin. Daniel Konrád přizval k rozhovoru členy ruské umělecké skupiny Vojna, například včetně Olega Vorotnikova, kterého Interpol letos zařadil na seznam mezinárodně hledaných osob. Ruští umělci mluví o svých zkušenostech s režimem, o hrozbách vězení a také o spolupráci s britským výtvarníkem Banksym. Pražská výstava Vojna Wanted probíhá v galerii ArtWall na opěrné zdi Letenských sadů.

Této výstavě se věnuje i Radek Burda v Lidových novinách. Připomíná historii snad nejznámější pražské galerie ve veřejném prostoru ArtWall, která zahrnuje i tříletou pauzu, kdy pražský magistrát vystavování na zdi zakázal. Podle Burdy se v ArtWall konaly dvě významné umělecké intervence - Flagelanti skupiny Pode Bal a Kolektivní identita skupiny Guma Guar. Ale výstava Vojna Wanted, kterou se galerie znovuotevřela, kritika nezaujala. Fotografie, které rusové vystavili, jsou jen odpornou oportunistickou prací, revoluce je v jejich podání bezzubá. Není se co divit, když výstava probíhá pod záštitou primátora Bohuslava Svobody, konstatuje na závěr Burda.

Zůstaňme ještě u kulturní rubriky Lidových novin, Literární středa nabízí rozhovor Jiřího Peňáse s překladatelem Radovanem Charvátem, který připravil k novému vydání román Roberta Musila Zmatky chovance Törlesse. Řeč je mimo jiné o tom, čím může současného člověka oslovit dílo, kterým v roce 1906 začala moderní středoevropská literatura.

Na téže stránce ještě pokračuje polemika recenzentů nad hodnocením Slezského románu Petra Čichoně. Eva Klíčová ve své recenzi v polovině listopadu v časopise Respekt o této knize usoudila, že jde o fašistickou hříčku, což Jiří Peňás právě před týdnem ve svém článku odsoudil. V dnešních Lidových novinách tedy znovu dostává prostor Eva Klíčová.

Jiří Strach natočil unikátní thriller podle románu Miloše Urbana Santiniho jazyk. Podrobnosti o filmu, který Česká televize uvede tuto neděli, přinášejí Hospodářské noviny.

Jan Tříska přijel do Prahy u příležitosti premiéry filmu Hranaři, ve kterém účinkuje. O tématu dnes premiérovaného snímku - tedy o korupčních mafiích v České republice - Jan Tříska konstatuje, že "v demokracii korupce být nesmí, v Americe je něco takového nemyslitelné". Rozhovor otiskuje Mladá fronta Dnes.

Krátké zastavení na kulturní stránce Práva. Jaroslav Špulák přizval k rozhovoru skupinu Tichá Dohoda, která slaví pětadvacetileté výročí založení koncertem v Kulturním centru Vltavská v Praze 8. 12. A tentýž redaktor hodnotí nové album Richarda Müllera Ešte. Titulek článku zní "Chutný plod Müllerovy pracovitosti".Začněme Zakázaným uměním, o němž se píše na kulturní straně Hospodářských novin. Daniel Konrád přizval k rozhovoru členy ruské umělecké skupiny Vojna, například včetně Olega Vorotnikova, kterého Interpol letos zařadil na seznam mezinárodně hledaných osob. Ruští umělci mluví o svých zkušenostech s režimem, o hrozbách vězení a také o spolupráci s britským výtvarníkem Banksym. Pražská výstava Vojna Wanted probíhá v galerii ArtWall na opěrné zdi Letenských sadů.

Této výstavě se věnuje i Radek Burda v Lidových novinách. Připomíná historii snad nejznámější pražské galerie ve veřejném prostoru ArtWall, která zahrnuje i tříletou pauzu, kdy pražský magistrát vystavování na zdi zakázal. Podle Burdy se v ArtWall konaly dvě významné umělecké intervence - Flagelanti skupiny Pode Bal a Kolektivní identita skupiny Guma Guar. Ale výstava Vojna Wanted, kterou se galerie znovuotevřela, kritika nezaujala. Fotografie, které rusové vystavili, jsou jen odpornou oportunistickou prací, revoluce je v jejich podání bezzubá. Není se co divit, když výstava probíhá pod záštitou primátora Bohuslava Svobody, konstatuje na závěr Burda.

Zůstaňme ještě u kulturní rubriky Lidových novin, Literární středa nabízí rozhovor Jiřího Peňáse s překladatelem Radovanem Charvátem, který připravil k novému vydání román Roberta Musila Zmatky chovance Törlesse. Řeč je mimo jiné o tom, čím může současného člověka oslovit dílo, kterým v roce 1906 začala moderní středoevropská literatura.

Na téže stránce ještě pokračuje polemika recenzentů nad hodnocením Slezského románu Petra Čichoně. Eva Klíčová ve své recenzi v polovině listopadu v časopise Respekt o této knize usoudila, že jde o fašistickou hříčku, což Jiří Peňás právě před týdnem ve svém článku odsoudil. V dnešních Lidových novinách tedy znovu dostává prostor Eva Klíčová.

Jiří Strach natočil unikátní thriller podle románu Miloše Urbana Santiniho jazyk. Podrobnosti o filmu, který Česká televize uvede tuto neděli, přinášejí Hospodářské noviny.

Jan Tříska přijel do Prahy u příležitosti premiéry filmu Hranaři, ve kterém účinkuje. O tématu dnes premiérovaného snímku - tedy o korupčních mafiích v České republice - Jan Tříska konstatuje, že "v demokracii korupce být nesmí, v Americe je něco takového nemyslitelné".

Krátké zastavení na kulturní stránce Práva. Jaroslav Špulák přizval k rozhovoru skupinu Tichá Dohoda, která slaví pětadvacetileté výročí založení koncertem v Kulturním centru Vltavská v Praze 8. 12. A tentýž redaktor hodnotí nové album Richarda Müllera Ešte. Titulek článku zní "Chutný plod Müllerovy pracovitosti".

autor: Martin Luhan

Nejposlouchanější

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

Zmizelá osada

Koupit

Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.