Chcete auto do sta tisíc? Berte fabie, octavie, focusy nebo xsary

12. prosinec 2011

Patříte k těm, kteří v dohledné době plánují obměnit svůj vozový park, ale vaše finanční možnosti nejsou tak růžové, abyste si mohli dovolit nový vůz? I za pouhých sto tisíc korun už na trhu najdete auta, která jsou vyrobená podle moderních bezpečnostních trendů, a pokud si necháte poradit, jejich údržba ani servis vás nebudou stát horentní sumy.

Někomu pochopitelně přijde sto tisíc na auto jako suma příliš malá. Stejně tak jinému se zase může zdát, že tolik peněz nikdy nenašetří. V prvním případě platí, že pokud máte na auto peněz víc, je to jen dobře, protože budete mít širší výběr. Ve druhém případě bychom rádi dodali, že pokud vyberete slušný splátkový program, na sto tisíc dosáhnete relativně snadno a nemusíte dělat velké kompromisy, zejména pokud jde o bezpečnost vozu. Tou je proslulá například první generace Škody Fabie, kterou v dobré stavu seženete i dost hluboko pod sto tisíc.

„Doporučuji vyhnout se nejrozšířenější motorizaci 1.2 HTP, se kterou jsou různé technologické problémy zejména při vyšším počtu najetých kilometrů – při 150 tisících mohou být už dost zásadní,“ radí Aleš Zich, expert na ojetá auta ze společnosti Auto AZ Consulting.

Vyplatí se hledat obě benzínové motorizace 1.4, které mají nižší výkon – jde o verze s 75 a 80 koňmi. Pokud byste chtěli fabii na naftu, neberte 1.4 TDI, ale 1.9 TDI, a soustřeďte se spíš na celkový stav vozu a prováděnou údržbu než na počítadlo kilometrů.

Fabie mi nestačí, chtěl bych větší

Pokud je pro vás fabie malá, shánějte její větší sestru octavii v první generaci. Není tak pevná, a tedy bezpečná, ale je prostorná a v ročnících 2002 nebo 2003 už i ceny dobrých kusů spadly pod sto tisíc.

Ford Focus první generace

„Rozhodně bych doporučil benzínovou motorizaci 1.6 s výkonem 74 kilowattů, ale s jasně doloženou servisní historií – tato vozidla totiž mají často stočený tachometr, a to i několikrát. Tady se opravdu vyplatí vůz důkladně prověřit,“ říká Aleš Zich. Škoda Octavia s benzínovou „jednašestkou“ prý bude jen s běžnou údržbou dobře sloužit asi tak do tří set tisíc kilometrů.

Focus, fabie i octavie jsou na trhu s ojetými automobily obecně uznávanými matadory. To Citroën Xsara takovou pověst nemá. Proto se prodává levněji, přestože jde prý taky o dobře fungující a spolehlivý vůz, u kterého navíc dosáhnete i na dieselový agregát. „Pokud narazíte na dvoulitrový diesel, nemusíte se ničeho obávat. Základní a nejrozšířenější motorizací je benzínová 1.4, která je opravdu povedený, spolehlivý a léty prověřený motor,“ uzavírá Aleš Zich.

autor: pek
Spustit audio