Startování LPG aut v zimě není žádná věda!

28. prosinec 2011

Pořídili jste si alternativní pohon svého auta a zažíváte s ním teď svoji první zimu? Už jste toho od nás asi slyšeli hodně o tom, jak se v zimě chovají motory na benzín nebo na naftu. Teď se však zaměříme právě na LPG a také na zemní plyn CNG. Nemusíte mít strach. Startování plynových motorů v zimě není žádná velká věda.

Zvuk startování studeného auta není nic neobvyklého. Ovšem jak to vypadá, když se startuje studený motor auta, které jezdí na plyn? „Auto se nestartuje na plyn, ale vždy na benzín! Tato část tam zůstává zachována a auto se po určité době a teplotě přepne samo na alternativní pohon LPG,“ vysvětluje Martin Plecháček z firmy, která montuje pohony na plyn.

Moderní systémy se o vše postarají sami, takže v zimě startujete stejně jako v létě. Rozdíly jsou díky elektronice minimální. „Přepínání probíhá v závislosti na venkovní teplotě. Například v létě se motor ohřeje rychleji, a tak přepnutí mezi benzínem a LPG může trvat zhruba dvě minuty. V zimě to trvá tři až čtyři minuty v závislosti na venkovní teplotě.“

Starším systémům, které mají ještě ruční přepínání, už končí životnost, takže s těmi byste se setkat neměli. Pokud na manuální přepínání narazíte, je vhodné nastartovat na benzín a na plyn přejít až ve chvíli, kdy se motor trochu ohřeje.

Podobně jako existuje nafta pro letní a pro zimní období, existuje i zimní a letní směs LPG. „Nepoznáte žádný rozdíl. Pouze se mírně zvýší spotřeba, protože zimní směs má jiné vlastnosti,“ vysvětluje Martin Plecháček.

Letní směs má poměr propanu a butanu 40:60, zimní naopak 60:40. Dodavatelé se starají o to, aby se správná směs začala dodávat včas. Jak je to u zemního plynu? „CNG zůstává během roku pořád stejné,“dodává Plecháček.

U plynu, a to jak u LPG, tak u zemního plynu, se nemusíte bát toho, že by podobně jako nafta mohl zamrznout. Startování je stejné jako na benzín.

autor: mkk
Spustit audio