Policie v roce 2012 – lepší technika a víc „lovců pirátů“

29. prosinec 2011

Prakticky o polovinu by mohl letos klesnout počet obětí dopravních nehod oproti roku 2000. Sportovní terminologií řečeno, máme to docela dobře rozehráno. Na druhou stranu, asi sedm stovek rodin letos zbytečně prožilo velmi tragický rok.

Ačkoliv každoročně slýcháme, jak počet obětí klesá, stále ještě u nás při nehodách umírá příliš mnoho lidí. „Situace je mírně příznivější než v loňském roce. Je však nutno vycházet z toho, že 646 usmrcených za 11 měsíců představuje v průměru téměř dvě osoby, které denně přišly o život. Evropský průměr je 1,3 až 1,5 usmrcené osoby na jeden den,“ komentuje Josef Tesařík z policejního prezidia.

Letošní rok lze opravdu hodnotit pozitivně. V roce 2000 jsme do statistik zapsali 1336 obětí, přitom tři dny před koncem letošního roku jsme zatím na čísle 697.

„Podíváme-li se na následky dopravní nehod, kde se nejčastěji skloňuje počet usmrcených osob, mohl by tento rok dopadnout dobře. Přestože v polovině letošního roku byl počet usmrcených osob ve srovnání s loňským rokem zhruba o třicet vyšší, do konce roku by mohl být naopak až o šedesát nižší. Pozitivně však nelze hodnotit vývoj v oblasti těžce zraněných, kde zaznamenáváme nárůst zhruba o 130, 140 lidí,“ upozorňuje šéf dopravní policie Leoš Tržil.

Tentokrát je třeba konstatovat, že za snížením počtu obětí se projevuje i práce policie – myslete si o tom, co chcete. Je to tak. Nejde jen o lepší práci s médii, ale třeba i mravenčí práci dopravních inženýrů. V té bude policie i nadále pokračovat.

„Stále praktikujeme to, co jsme začali dělat už v roce 2010, tedy dopravně inženýrské posouzení každého místa, kde došlo ke smrtelné nehodě. Díky těmto výzkumům vyplývají na povrch skutečnosti, které řidič neovlivní – respektive řidič například zaviní nehodu, ale často není schopen ovlivnit její následek. Na takovýchto místech je potom nutné apelovat na příslušné správce komunikace, aby se zabývali bezpečností na silnici,“ vysvětluje Tržil.

Silnice I. třídy jsou trnem v oku policie

Vzpomeňme však také na začátek prázdnin, kdy hlídky stály „na každém kilometru“. Bohužel 3400 dopravních policistů je tabulkově o 500 méně, než by bylo třeba, a to se v počtu jejich hlídek prostě projevuje. Letos se však ukázala další slabá místa.

„V roce 2012 bychom se chtěli zaměřit i na silnice I. tříd, protože tam v letošním roce došlo k výraznému nárůstu následků dopravních nehod. K tomu by měla dopomoct i obnova vozového parku v rámci jednotlivých krajských ředitelství a některých útvarů a také nové vybavení,“ říká šéf dopravní policie.

Policie očekává dvacet nových rychlých aut, která mají být nasazena ne na dálnicích, kde zůstane současných 16 passatů, ale právě na rychlostních komunikacích a silnicích I tříd. Navíc budou díky pokroku techniky i lépe vybavena.

„Měření rychlosti teď už není nutné realizovat pouze za jízdy, ale také stacionárně. Kromě měření rychlosti budou vozy vybaveny videozáznamovým zařízením a na pozadí celého systému bude navíc probíhat lustrace registrační značky,“ uzavírá Leoš Tržil.

V příštím roce se tedy, doufejme, dočkáme dozoru, a tedy i zklidnění provozu na takových komunikacích, jako jsou hlavní tahy na České Budějovice, Strakonice, Karlovy Vary, Mladou Boleslav nebo na nechvalně proslulé R35.

autor: pgj
Spustit audio