Nahlédněte do čerstvě opravené Tatry T2 „Sputnik“ z roku 1959
Dopravní podnik města Brna se připravuje na velké oslavy 150 let městské dopravy v Brně. Dělníci třeba opravují historické tramvaje. Nejnověji to byla Tatra T2 z padesátých let.
V dílnách Dopravního podniku města Brna dokončili opravu další retrotramvaje. Vůz Tatra typu T2 z padesátých let dělníci renovovali přes půl roku. Oprava vyšla na víc než tři a půl milionu korun. Aby dělníci měli dostatek původních dílů, koupil dopravní podnik celou další starou tramvaj z Ostravy.
„Tramvaj Tatra T2 pochází z roku 1959, v provozu s cestujícími jezdila s různými úpravami až do roku 1990,“ vysvětluje Jiří černý, který má opravy retrotramvají v brněnském dopravním podniku na starosti.
První typický rozdíl oproti současným tramvajím poznají lidé už při pohledu zvenčí: jediný světlomet umístěný uprostřed přední části vozu s typickými paprsky na obou stranách. „To je ochranné zařízení, kterému se říká Stalinův fous,“ prozrazuje Černý.

Vnitřek vozu dýchá nejen novotou, ale i atmosférou dob dávno minulých. Sedačky pro cestující totiž nejsou červené či šedé laminátové, ale hnědé koženkové.

Největším rozdílem oproti dnešním vozům je ale kabina řidiče umístěná v průhledné modré „kukani“. Kdoví, zda by si řidiči při pohledu na množství knoflíků věděli rady.



Naprostá většina součástek a vybavení tramvaje pochází z původních modelů. Celkem ale byly zapotřebí dva vozy. Karoserie pochází z brněnské tramvaje, chybějící části pak z její příbuzné dovezené z Ostravy.

„Pult řidiče pochází právě z ostravského vozu. Většina věcí je původních, ale podle fotografií nebo vzorů jsme museli nechat vyrobit lampy signálního osvětlení, koncová a brzdová světla,“ vyjmenovává Jiří Černý.

Zajímavá jsou i maličká kulatá zpětná zrcátka. „Jsou zajímavá tím, že je v nich vypouklé sklo. Proto v nich, i když jsou miniaturní, vidíte prakticky všechno, co se děje kolem vozu,“ dodává Černý.

Tramvaj, kterou přezdívali Sputnik, cestující poprvé spatří už na letošní Dopravní nostalgii. Ta se koná v polovině července, říká mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová. Dopravce má už čtyři podobné retro tramvaje.


„Některé z těchto vozů pravidelně vyjíždí na linku 10, je to vždy první týden v měsíci,“ dodává Lukšová.

Další historické tramvaje dopravní podnik ještě plánuje opravit. Připravuje se tak třeba na velké oslavy 150. let městské dopravy v Brně, které připadnou na rok 2019.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
ŽIVĚ: Švýcaři hrají ve finále mistrovství světa proti USA 0:0. Radiožurnál Sport vysílá přímý přenos
-
ONLINE: ‚Rusko usiluje o další utrpení a zničení Ukrajiny.‘ EU volá po větším tlaku na Moskvu
-
Čapkova Kvetoucí louka se vydražila za 16,32 milionu korun. Úspěch zaznamenala také díla Josefa Lady
-
Na Olomoucku se srazil autobus s osobním autem. Řidič nadýchal přes 2 promile, 22 lidí bylo zraněno