Nova: Diváci o nás kvůli digitalizaci nesmějí přijít

25. červen 2007

"Rádi bychom vyvrátili mýty, že televize Nova je škůdcem digitalizace," zahájil čtvrteční tiskovou konferenci generální ředitel nejsledovanější televize Petr Dvořák. Přechod na digitální vysílání by podle něj měl dopadnout poměrem win-win. Neboli: vydělat by na něm měl jak stát, tak provozovatelé vysílání. UVNITŘ: AUDIO

Obdobně jako Prima i Nova prohlašuje, že na digitální vysílání se chystá už skoro 10 let. Jako základ pro digitalizaci stanovila pravidlo "3P": pokrytí, penetrace a program. Nova požaduje, aby nikdo po vypnutí analogu nepřišel o televizní signál, tj. měl k dispozici digitální vysílání. Vypínání analogu také musí předcházet kvalitní informační kampaň.

Nejvýraznější požadavek se ale skrývá pod slovem "program". Jaká je představa Novy? "Zachování konkurenceschopného programu TV Nova je klíčovou podmínkou, která z hlediska televize musí být splněna před přechodem na digitální vysílání. Proto TV Nova požaduje další dvě pozice v jednom z budoucích multiplexů jako kompenzaci za uvolnění analogových frekvencí," odpovídají na tuto otázku tiskové materiály Novy.

Dvořák ve svém vystoupení upozornil na německý model odškodňování komerčních stanic za přechod na digitální signál. Ve spolkové oblasti Badensko-Würtembersko nedostaly SAT1 a RTL jen jednu kompenzační licenci, ale rovnou celý multiplex - a ještě k tomu i finanční odškodnění.

Technický plán přechodu podle Novy

Na tiskové konferenci zároveň Nova představila svou podobu technického plánu přechodu na digitální vysílání. Zapínání digitálního signálu by šlo podél hranic proti směru hodinových ručiček. Nejprve by se řešily oblasti, kde hrozí přeshraniční rušení z Německa a Rakouska. "Pokud se skáče z jedné oblasti na druhou, vznikají u hranic hluchá místa, kde na několik měsíců vypadne analogový i digitální signál," apeloval šéf techniky Ivo Ferkl.

Praha figuruje v plánech Novy až jako poslední oblast. Jako velká aglomerace je totiž nejsložitější, má specifický terén a mnoho rozmanitých budov. "Hodně bytů je navíc navázáno na příjem ze společné antény," uvedl další důvod Ferkl. Posloužil příkladem z Velké Británie, kde se obdobně bude jako poslední oblast přepínat na digitální vysílání hlavní město Londýn. "U větších aglomerací bude více problémů s nastavením přijímacích antén, ale také společných televizních antén (STA) a konkrétně v Praze se počítá s tím, že se kmitočty pro digitální vysílání několikrát změní," dodal.

Pokud by zapínání digitálního signálu postupovalo podle Novy, následovala by po Ústí nad Labem oblast západních Čech a Plzeňska, pak Sušicko, jižní Čechy, Jihlava a Vysočina, jižní a střední Morava, Zlínsko, Ostravsko, oblast Jeseníků, východní Čechy a nakonec Praha.

Nově se líbí Koalice pro digitální vysílání

Dvořák na tiskové konferenci také prohlásil, že Nova vítá vznik Koalice pro digitální vysílání. Protože však televize nechce, aby se "znovu vymýšlelo vymyšlené", uvítala by převzetí britského modelu v podobě sdružení Digital UK. To je nezávislé a neziskové sdružení, zahrnující operátory sítí, výrobce spotřební elektroniky, prodejce a spotřebitelské organizace. Nova by ovšem uvítala, kdyby se ke Koalici pro digitální vysílání připojily také státní úřady a regulátoři.

Logo televize Nova

Povědomí o digitalizaci

Aby Nova zjistila, jak jsou na tom její domažličtí diváci s povědomím o digitalizaci, objednala si u agentury STEM/Mark bleskový průzkum. Proběhnul ve dnech 13. - 19. června. "Situace není tak strašná, jak jsme očekávali," shrnul výsledky Dvořák. Domažlicko představuje asi 80 tisíc domácností s televizorem; z těchto domácností jich 33 procent nemá dostatečné informace o digitálním vysílání. Set-top-boxy si pořídilo už 36 % domácností, 2 % mají televizi s digitálním tunerem.

Pět procent obyvatel Domažlicka dokonce přijímá digitální signál jinou cestou, například přes televizní tuner v počítači. Tři procenta nemají ponětí, jestli nějaké digitální zařízení doma mají nebo ne. Celkově tedy nějaké zařízení pro příjem digitálního signálu vlastní 43 % domažlických domácností.

Nova počítá s tím, že povědomí o digitalizaci bude posilovat reportážemi ve zpravodajských a publicistických pořadech, ale také ve Snídani s Novou. Vysílat bude také informační spot, upozorňující na vypnutí analogu na Domažlicku. "Počítáme, že kampaň bude několikastupňová, konkrétní termín bychom do ní vložili na začátku srpna," poznamenal Dvořák.

Technicky lepší zpravodajství

Od podzimu bude Nova natáčet všechny příspěvky pro Televizní noviny ve vysokém rozlišení (high definition, HD). Pro lepší představu dokonce pro novináře připravila názornou ukázku kvalit HDTV obrazu; bohužel nikoliv s vlastní tvorbou, ale s demonstrační smyčkou jednoho z výrobců spotřební elektroniky, kterou je možné běžně vidět v obchodech.

Natočené příspěvky však budou zatím tvořit jen základ HDTV archivu televize Nova. Do vysílání půjdou ve standardní kvalitě. Kromě zpravodajství vzniká v HD už od první série seriál Pojišťovna štěstí. "My si myslíme, že hlavním drivem digitalizace nebude rozmanitost programů, ale zvýšená kvalita," komentoval úsilí Novy její generální ředitel.

I Volkswagen by psal premiérovi

Když byl Petr Dvořák dotázán Českým rozhlasem Digital, zda už došlo ke schůzce premiéra Mirka Topolánka s předsedou představenstva CME Michaelem Garinem, poznamenal, že ho překvapilo, "jaká kauza se dá vytvořit kolem jednoho dopisu". Pro příměr sáhnul do automobilového průmyslu. Stát se prý chová, jako by chtěl Škodě Auto vyvlastnit pozemky pod její montážní halou. "Předpokládám, že předseda představenstva Volkswagenu by napsal dopis ještě rychleji, než vyzval premiéra k jednání předseda představenstva CME," glosoval situaci Dvořák.

Cílem dopisu prý nebylo vyvíjet nátlak, ale upozornit, že CME má v České republice oprávněné zájmy a zástupci CME jsou je ochotni probrat s premiérem i osobně. "TV Nova se v současné situaci chce se státem dohodnout. Vždy ale vystupovala a bude vystupovat v zájmu svých diváků. Digitalizace nesmí připravit diváky o nejsledovanější televizní stanici. Investice do televize musí být chráněny. Změní-li se zásadním způsobem podmínky na trhu, musí si televize zachovat svou konkurenceschopnost," deklarovala televize v tiskových materiálech, které rozdala novinářům.

autor: Filip Rožánek
Spustit audio