Když se dítě neusměrní, zůstane nezvladatelné i v dospělosti, říká psycholog Jaroslav Šturma
Letos je to 50 let, co vybíral děti pro první specializované třídy pro dyslektiky v Praze. „Bylo jich sedm. Šlo tenkrát o to zachovat ty děti pro základní školu, protože ty třídy byly v ní a ne ve zvláštní, kam dříve spadaly.“ Co si myslí o tolerantní výchově nezvladatelných dětí?
Kromě dyslexie dnes děti často trpí hyperaktivitou a nezvladatelností. Psycholog radí vytvořit jim podmínky, ve kterých můžou fungovat. „Ve škole by měly sedět v lavici vepředu a být v kontaktu s učitelem. Rodiče by měli dbát, aby na jeho stolu nebyly rušivé předměty,“ vypočítává Jaroslav Šturma.
Takové děti se prý často chovají jako nezralé a část potíží může přetrvat i do v dospělosti. „Je to v případech, kdy se dítěti nedostane náležitého usměrnění,“ vysvětluje psycholog.
Trápení s vysvědčením
Podle posledních statistik v době vysvědčení už děti na Linku bezpečí nevolají tak často. „Snad to není projev toho, že rodičům je vysvědčení lhostejné,“ doufá Šturma. Sám si myslí, že rodičům většinou záleží na dobrém vysvědčení víc než dětem.
A vyzývá dospělé, aby nezapomínali na to, jak se vedlo ve škole právě jim. Jak říká, je nezbytně nutné, aby rodiče vždycky a za všech okolností stáli při svých dětech. „I když třeba ty známky nejsou právě podle jejich očekávání.“
Jak vzpomíná na profesora Matějčka? Jaké jsou specifické poruchy chování a učení? Co je pro děti důležité hned po narození? Více uslyšíte v Archivu pořadů.
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka